onsdag 29 december 2021

Mest lyssnat 2021 - artister

1. (3) Kings of Convenience
2. (5) Ash
3. (1) Cigarettes after sex
4. (4) Belle & Sebastian
5. (6) Pet Shop Boys
6. (11) The Smashing Pumpkins
7. (13) Erlend Øye
8. (214) Vapnet
9. (9) Beabadoobee
10. (78) Sibiria
11. (960) Tvärvägen
12. (8) Nujabes
13. (12) Damien Rice
14. (617) Tyler, the creator
15. (17) Frank Ocean
16. (19) Teitur
17. (16) The Beach Boys
18. (186) Jinsang
19. (26) Philanthrope
20. (28) Loney Dear

Shit. Den här listan tog ännu längre tid att göra än albumlistan.

  • Kings of Convenience är tillbaka på tronen. De var helt överlägsna för min del och jag har lyssnat på deras låtar 704 gånger det här året. Lite sjukt.
  • Vapnet och Sibiria (och Hospitalet på plats 33) gör enorma klättringar och tog ett tag att hitta på förra årets listor.
  • Tvärvägen lyssnade jag mycket på för några år sedan men han hade fallit i glömska. Nu släpptes ny musik och då upptäckte jag även en del av hans äldre låtar. Att hitta honom på plats 960 från förra året var kämpigt. Last.fm är inte världens mest pedagogiska sida.
  • Tyler, the creator släppte nytt och flög upp på topp 20 efter att jag nästan inte hade lyssnat alls på honom förra året.
  • Den amerikanska lo-fi hip hop-artisten Jinsang släppte en del nytt och steg ordentligt på listan.
  • ConcernedApe föll ut från topp 20 (plats 10 förra året). Får hoppas att jag återupptäcker hans musik när det kommer ett nytt spel.
  • Det blev inte mycket Animal Crossing-musik på Spotify i år (plats 2 förra året) men det kompenserades minst sagt genom att jag spelade New Horizons i princip varje dag.




Inga kommentarer: