lördag 29 december 2012

Musik 2012 - årets bästa låtar

Slutligen tar jag nu sats för att presentera listan över mina absoluta favoritlåtar, alla kategorier, från 2012. De tio första har även Spotify-länkar.


1. Frank Ocean - Sweet life
2. The Tallest Man On Earth - Little brother
3. CHVRCHES - The mother we share
4. M. Ward - The first time I ran away
5. Frank Ocean feat. Earl Sweatshirt - Super rich kids
6. The Tallest Man On Earth - Wind and walls
7. Pet Shop Boys - Invisible
8. Kassjö - Tvärvägen
9. Musette - Coucou Anne
10. The High Hats - Heartbeaten by the police

Kommentar:
Fem svenska akter och fem utländska - en lagom blandning! Listan bjuder också på två artister som dyker upp två gånger var, och det med all rätt. Tyvärr är det väldigt ont om kvinnliga artister/grupper på listan - faktum är att den enda kvinnorösten som hörs är Lauren Mayberrys sådan på tredjeplatsen. Jag har ingen direkt förklaring till detta men det är väl bara att konstatera att det har fallit sig så just i år. Hoppas att det ser lite annorlunda ut nästa år. En kul grej med årets lista är att jag har med en Pet Shop Boys-låt - det var många år sedan jag gillade något de gjorde, men de som känner mig vet att jag fullkomligt avgudade dem i mer än tio år. Deras nya skiva tycker jag är ganska meningslös men just "Invisible" är helt fantastisk -den låter som en extremt slö efterfest på ett rymdskepp på väg ut i det okända. Slutligen kan jag också konstatera att det har gjorts fruktansvärt mycket bra musik det här året!

Här är ett gäng låtar som hamnade precis utanför listan. De står i slumpad ordning:

Odd Future featuring Tyler, the Creator, Frank Ocean & Syd - Analog 2
Dylan Mondegreen - Castaway
Salim Nourallah - Friends for life
Get Well Soon - Hold on
Markus Krunegård - Korallreven & Vintergatan
Frank Ocean - Lost
Nutid - Mona & jag
Odd Future - Oldie
Kendrick Lamar - Sherane a.k.a Master Splinter's Daughter
Mando Diao - Strövtåg i hembygden
Chairlift - Take it out on me
Jens Lekman - The world moves on
Frank Ocean - Thinkin bout you
Momofoko - We know
Simian Ghost - Wolf girl
Shearwater - You as you were

Inga kommentarer: