torsdag 27 december 2018

Mest lyssnat 2018 - album

1. (2) Cigarettes after sex - Cigarettes after sex (2017)
2. (NY) Beabadoobee - Patched up (2018)
3. (3) Ash - 1977 (1996)
4. (1) Kings of convenience - Quiet is the new loud (2001)
5. (9) Ash - Nu-clear sounds (1998)
6. (NY) Teitur - I want to be kind (2018)
7. (NY) Ariana Grande - Sweetener (2018)
8. (NY) ConcernedApe - Stardew Valley (Original game soundtrack) (2016)
9. (NY) Françoise Hardy - La question (1971)
10. (4) Kings of convenience - Riot on an empty street (2004)

Ett intressant år på många sätt:

  • Förra året var det bara två nya album som tog sig in på topplistan. I år är det tre. Det är lite extra intressant eftersom jag bara har fått in 47 låtar på min "Bäst 2018"-lista på Spotify, vilket i vanliga fall skulle indikera att jag inte lyssnat speciellt mycket på ny musik. Men sanningen är att jag har lyssnat grymt mycket på Cigarettes after sex - de har tryckt undan i princip allt annat. I slutet av året släpptes Beabadoobees debutalbum och på bara två-tre veckor tog det sig hela vägen till andraplatsen. Teiturs album lyssnade jag väldigt mycket på inför en konsert i Köpenhamn. Ariana Grandes album fick också en hel del lyssningstid.
  • Ash håller ställningarna och avancerar till och med från förra året. Deras två första "riktiga" fullängdare (jag har alltid svårt att räkna Trailer som en av dem) håller alltid löjligt hög klass.
  • Kings of convenience fick faktiskt stiga tillbaka ganska ordentligt i år. Det börjar verkligen bli dags för deras fjärde album nu.
  • Egentligen fanns det ett samlingsalbum med musik från 30-talet på fjärde plats, men det är mer av en box med hundratals låtar så det kändes inte rättvist att ta med det på listan.
  • Cigarettes after sex första EP låg också egentligen högt upp på listan men jag tycker inte det räknas som ett album. Beabadoobees album var egentligen en EP men eftersom den innehöll sju låtar känns den mer som ett album.


Inga kommentarer: