torsdag 27 december 2018

Musik 2018 - årets bästa album

Det är för mig ingen tvekan om vilket nytt album jag har gillat bäst i år. De andra fem kan jag inte riktigt ranka inbördes.

1. Beabadoobee - Patched up

Ariana Grande - Sweetener
Belle Adair - Tuscumbia
Blood Orange - Negro swan
Cherrie - Araweelo
Pig - Silk

Det är tråkigt att jag inte har fler album på listan, men det finns helt enkelt inte några andra jag har gillat tillräckligt mycket. Det kan delvis bero på att jag inte har velat lyssna så mycket på något annat än Cigarettes after sex debutalbum (som släpptes i slutet av 2017).

Det roliga är att det är så bra variation på dessa album:

  • En 18-årig tjej från London som släppte sitt första album
  • En super-mainstreamartist från Florida
  • Ett indieband från Alabama som påminner mycket om Teenage Fanclubs mjuka stunder
  • En engelsk soul/R&B-artist
  • En svensk förortstjej som gör riktigt bra R&B
  • En ung kille från London som gör underbart mesig indie

Inga kommentarer: