lördag 10 september 2022

Ångest med ett leende

Du hälsar mig med ett fast, hårt handslag
som påminner om hårda knytnävsslag
Något med management, en titel på engelska
Alltid nya sätt för mig att hata dig

(Bangårdsgatan)

Fjorton år, du tror att du ska dö
och det ska du

(Det rör inte hjärtat)

Vad vill du mig, din jävel?
Passa dig för mig
Det finns en park här bredvid
Jag kan visa dig
Men det får nog bli någon annan gång
Tur för dig att det var jag

(Dirty Harry)

Sak på sak staplas på varann
Kommer hem och stänger dörren
Faller ihop i en hög

(Faller ihop i en hög)

På promenad i en ny stad, i industriområdet
De ser likadana ut
Och vaktbolagets bilar borde sluta stirra
Jag saknar snön, den dämpar allt
/.../
Jag brukar gå här och röka och titta på alla ljusen
Det är ganska trevligt på nåt sätt
Men jag vet att du skulle inte gillat att gå här
Det hjälper mig mer än vad du kanske tror

(F.d. vän)

Jag fick mer än vad jag var värd
Ändå rätt lite, jag är lite värd
Vad har jag gjort för att förtjäna mig själv?

(Förtjäna mig själv)

Gjorde allt precis som du sa till mig
Log mot dem som de borde le mot mig
Pratade om sånt jag bryr mig om
Jag gjorde precis som du sa, fick bara hat tillbaks

(Hat tillbaks)

Jag hörde att du är dålig nu
och att de har låst in dig i ett hus
där besökstiden börjar klockan sju
och klockan nio släcker de alla ljus
Imorgon kommer jag och hälsar på
och stannar kvar så länge jag får
Utanför har löven blivit grå
De ligger på marken, det är långt till vår

(Hospitalet)

Nu är vi några andra i ditt gamla rum
Jag skäms utan tröja
Vi luktar svett
Din mun är halvt öppen på ett främmande sätt
Jag känner dina naglar men är inte där

((Jag kunde ha varit) Vem som helst)

Dina ögon borde ha torkat nu
Du har gråtit så mycket att din hud har blivit skrumpen och ful
/.../
Och i ditt fotoalbum, där ler du mot mig
Men det är inte så jag minns det
Jag minns bara när du plågade mig

(Jag minns bara när du plågade mig)

Och hur du ser på mig stämmer ganska bra med hur jag ser på mig
Så kalla mig CP
Kalla mig bög
Det kanske är fel men en bra metafor för den jag är, det jag är

(Kalla mig)

Idag är vi äldre
Skolan är inte längre din
Jag var ful, nu är du fulare
I samma tröja nu som då
Sämst på test men bäst på fest

(Kastalskolan 9E)

Nu när du är ung så ser du inte ån
för öl och cigg från Statoil tar dig härifrån
Den här staden där alla vet vem du är
utom du själv

(Ljusdal)

Du ska lyssna på mig när jag säger hur det är
Allt som jag berättar är intressant
Du är vacker, du kan nöja dig med det
Om du ska bemöta mig blir allt förstört

(Lyssna på mig)

När du sa dina ord var det som att hugga med en kniv rakt in i hennes hjärta
Det var lätt för dig att ta ett liv

Sedan blev allting svart
Du vaknade på sjukhus nästa dag
Med skärsår överallt
Krossad näsa, men hjärtat slog normalt

Samtidigt steg hon upp från britsen i sitt nya hem
Inlåst och med ett sår som inte läker av sig själv

Jag gick på rättegången
Såg hur hon såg ut: dödligt still
Vägrade tala och jag vet hon gjorde det som hon var tvungen till

Hon hade ingen chans
Dömd på förhand utan sympati
Hon bara slog tillbaks och en större brottsling får gå fri

Hur kan de låta dig komma undan med det här?
De ger dig skadestånd men de vet inte vem du är

Krossa det som krossar dig
Stå inte och ta emot
Varför ska du härda ut?

/.../

Hoppas du vet vad du gjort och att du inte glömmer fort

(Macht kaputt, was euch kaputtmacht)

Långsamt springer livet förbi utan motstånd
Plötsligt händer det inte igen, och du är ensam
Ingenting du planerade
Nåt smög sig på och slog ett tyst grepp om dig

(Plötsligt händer det inte)

Jag vill att du ska förstå att jag gör nåt med all den tid då jag är själv
Du förstår nog att det blir ganska lång tid
För mig så finns det äckligt mycket tid

(Prästgatan)

Fredag kväll och jag är hemma ensam
eller själv, vad skillnaden nu är
Du är ute, super skallen av dig
Fråga inte hur jag vet det här
Du har mitt nummer
Ring mig när du är full
Som om det inte skulle räknas
Det är bara då det räknas

(Ring mig när du är full)

Vilken del av "jag saknar dig" är för svår att förstå för nån så smart som du?
Du förstår Foucault men inte mig

/.../

Det finns e-mail, det finns duvor, telegram och biltelefon
Fyra sätt att förfölja dig på

(Sätt att förfölja dig på)

De ringde den feta killen, pervot i "Happiness"
Jag var hans body double men jag var mer övertygande
Jag gjorde en snabb karriär

(Seymour)

Vi spelar gladpop som Håkan Hellström och Jakob Hellman
Vi sjunger på svenska till trummor, bas och elgitarr
Vi kan bara stå still fast vi inte vill

När vi spelar låter det automatiskt som något annat
Som andra svenskar som sjunger på svenska och spelar pop
Vi kan bara stå still fast vi inte vill

Inga längre utflykter
Vi håller oss hemma, vi har liksom fastnat här
Det känns tryggt så både för er och oss, men det är början på slutet
Vi kan bara stå still fast vi inte vill

Vi kommer alltid att hitta hem
Sibiria gräver sin egen grav
Vi gräver vår egen grav

(Sibiria gräver sin egen grav)

Håll mig som du håller vettskrämda gnagare
som är så små, som vem som helst kan trampa ihjäl
Ja du ska hålla mig, fast mycket hårdare
Gör mig liten och svag

/.../

Och nu håller du mig som ditt husdjur
Om du tappar mig så dör jag

(Som ditt husdjur)

"Vad skönt att höra att du mår bra"
sa jag snällt, men jag ljög så klart

/.../

Okej, här är min prognos
Ett surt, surt regn hela sommaren

(Tjernobyl)

Håna mig
Säg att han betydde mer

Att få höra sånt jag inte vill gör mig mer attraherad
Jag vill bli förnedrad
Känna mig äcklad, objektifierad, utnyttjad och konsumerad

Spotta på mig
Säg att han betydde mer

(Utnyttjad och konsumerad)

Jag antar att jag förstorar det här
men vart var du på väg den där kvällen?
Jag såg dig
Du sprang ner mot stan på min gata
förbi mitt fönster
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!

(Vart var du på väg)

Inga kommentarer: