tisdag 27 december 2022

Mest lyssnat 2022 - album

Varje år blir jag, småautist som jag är, lika uppspelt när man börjar få "best of"-listor i sin mejlkorg. Vad har du spelat mest det här året? Vad har du lyssnat mest på? Nästan lika störigt som det är underbart är det faktum att Spotifys sammanställning kommer redan typ 1 december. Det betyder att det blir ett vakuum varje år i december eftersom nästa års statistik baseras på vad man lyssnat på från och med 1 januari. Det är extra irriterande för mig - inbillar jag mig, i alla fall - eftersom jag oftast lyssnar på allra mest musik i just december. Detta av den enkla anledningen att jag vill upptäcka en massa ny musik från den aktuella året men ofta är jag lite lat med det - och när året närmar sig sitt slut blir jag plötsligt väldigt aktiv.

Tur då att jag gör mina egna listor varje år. Jag borde så klart göra dem den 1 januari men varje år blir det någon dag tidigare för att jag inte kan bärga mig. Jag håller på att bli Spotify!

Nåväl, med det sagt: Dags för Mest lyssnat 2022! Siffrorna inom parentes är som vanligt föregående års listplacering följt av släppår. Låt oss börja med album.

1. (1) Kings of Convenience - Peace or love (2021)
2. (13) Vapnet - Jag vet hur man väntar (2006)
3. (11) Sibiria - Norrlands inland (2005)
4. (7) Kings of Convenience - Declaration of dependence (2009)
5. (NY) Kendrick Lamar - Mr. Morale & The Big Steppers (2022)
6. (2) Ash - 1977 (1996)
6. (12) Diverse artister - Chillhop essentials winter 2021 (2021)
8. (4) Kings of Convenience - Quiet is the new loud (2001)
9. (NY) Beabadoobee - Beatopia (2022)
10. (10) Kings of Convenience - Riot on an empty street (2004)
11. (6) Ash - Nu-clear sounds (1998)
12. (NY) Velveteen - Empty crush (2022)
13. (152) Better than Ezra - Deluxe (1995)
14. (44) Belle & Sebastian - Fold your hands child, you walk like a peasant (2000)
14. (NY) Diverse artister - Chillhop essentials spring 2022 (2022)
16. (15) Belle and Sebastian - Push barman to open old wounds (2000)
16. (5) Cigarettes after sex - Cry (2019)
18. (43) Belle and Sebastian - Dear catastrophe waitress (2003)
19. (NY) Red House Painters - Red House Painters I (1993)
20. (NY) Sun Kil Moon - Benji (2014)

Precis utanför topp 20 vill jag också nämna Benji av Sun Kil Moon (plats 24), Hopes and fears av Keane (plats 28), Ocean av Parekh & Singh (plats 30) och Suburban light av The Clientele (plats 31). Detta eftersom det var grupper som jag upptäckte eller återupptäckte under året.

Intressant år! Några notiser:

  • Kings of Convenience hade ännu ett starkt år, säkerligen främst för att jag var på deras konsert i Malmö i våras.
  • Jag hade en helt galen Vapnet/Sibiria/Hospitalet-revival - oklart varför. Den höll i sig hela året. Faktum är att den påbörjades redan 2021 men växte sig ännu mycket starkare 2022. Hospitalet släppte aldrig några riktiga album men deras första demo hamnade på plats 25.
  • De nya album som jag lyssnade mest på (bortsett från chillhop-samlingarna) var Kendrick Lamars nya (svinbra), Beabadoobees nya (där hon mysigt nog återgick till sina singer/songwriter-rötter) och Velveteens debutalbum (underbar 90-talsdoftande shoegaze).
  • Jag hade också något av en Belle and Sebastian-revival. Alltid lika mysigt. Och alltid lika störigt att de genom karriären har växlat mellan att använda and och & i bandnamnet, vilket alltid fuckar upp mina listor på last.fm.
  • En grupp jag har lyssnat på en del tidigare, men som jag i princip nästan upptäckte i år, var Red House Painters/Sun Kil Moon. Vet inte riktigt varför det har tagit så lång tid.


Inga kommentarer: