tisdag 3 mars 2009

Lejkess! Lejkess! Lejkess!

Jag börjar nu verkligen förstå varför jag aldrig har kunnat utveckla varma känslor för Växjö Lakers, trots att jag nu har bott i den här stan i typ 13 år.

De är helt enkelt inte torra bakom öronen.

Jag kan bara inte ta Växjö Lakers på allvar. Här är några anledningar:

* De känns fortfarande som ett nykomlingslag som tror att de är oslagbara - lite patetiska i sin naivitet helt enkelt.
* Det finns ingen seriös hockeykultur i Växjö. Tro mig.
* Spelaren i båset närmast Trojas bås sitter och skriker "JÄVLA FITTA!" till närmaste Troja-spelare. Så sjukt barnsligt.
* Växjös supportrar är så himla fåniga. "Kom ihåg att kramas i trafiken" är ett gammalt citat som jag kommer att tänka på. Hockey är en lek, visst, men mesigare klack än Lakers Lakejer (bara namnet, liksom) går nog inte att hitta.
* Växjö Lakers. LAKERS! Vem fan kan ta ett lag med det namnet på allvar? Döpta efter den världskända, ryktbara, mytomspunna... Växjösjön. Ehh... just det. Och så låter det framför allt så sjukt töntigt när publiken skriker "LEJKESS" hela tiden. Jag tycker i vanliga fall småländska är ganska charmigt, men här är ett lysande undantag.
* Publiken (jag fortsätter hacka på den) verkar inte kunna ett skit om hockey. Skriker som stuckna grisar så fort en Lejkess-spelare snubblar på isen. Allt är utvisning.

Men tyngst av allt väger givetvis att Växjö tror att de är något i jämförelse med Rögle. :)

Inga kommentarer: