onsdag 16 maj 2012

Jag tror inte på Rödluvan heller

För ett antal år sedan lämnade jag Svenska Kyrkan. Min naiva kristna tro från uppväxten hade komplett slagits i spillror när jag inte bara började tänka mer självständigt utan också började läsa religionsvetenskap på universitetet. Det framgick utan minsta tvivel att all religion inte bara var opium för folket utan också orsak till en skrämmande stor andel av alla konflikter och allt annat skit som pågår i världen.

Jag har inget emot att man söker sig till en religion för att finna trygghet och gemenskap, ofta i svåra tider. Och om folk vill tro att en snickare helt plötsligt gick på vatten och förvandlade vatten till vin, eller att en icke läs- och skrivkunnig arabisk ensamvarg fick oväntat besök av Gud i en grotta och vips så var en helig bok nedtecknad... så fine with me! Det är inte mitt problem att folk vägrar att tänka logiskt.

Men när mina skattepengar går till att den svenska staten ska betala ut bidrag till svenska trossamfund som uppmanar sina medlemmar att bryta mot den svenska lagstiftningen... då jävlar ser jag rött. Ge mig EN anledning till att detta är rätt!

Med dagens svenska medieklimat är väl detta blogginlägg ett klockrent bevis för att jag är rasist och att jag röstar på Sverigedemokraterna. Och det är ännu en grej som gör mig sjukt upprörd. Sen när har man inte rätt att peka på saker i samhället som man tycker är fucked up? Jag tycker inte muslimska ledare ska råda sina kvinnliga undersåtar att acceptera månggifte och misshandel. Jag tycker islam är en till stor del riktigt knäpp religion. Jag tycker att kristendom, judendom, hinduism... etc... är riktigt knäppa religioner. Gör det mig till främlingsfientlig?

Läs mer (angående kvällens Uppdrag granskning):

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/dubbelmoralen-i-mosken http://svt.se/ug/muslimska-ledare-uppmanar-kvinnor-till-underkastelse http://www.sydsvenskan.se/sverige/6-av-10-gav-lagstridiga-rad

Inga kommentarer: