onsdag 27 december 2023

Mest lyssnat 2023 - album

1. (69) The Beach Boys - Pet Sounds
2. (8) Ash - 1977
3. (NY) Diverse artister - Chillhop Essentials Spring 2023
4. (NY) Diverse artister - Chillhop Essentials Winter 2022
5. (4) Kings of Convenience - Declaration of Dependence
6. (7) Kings of Convenience - Quiet is the New Loud
7. (11) Ash - Nu-Clear Sounds
8. (NY) Diverse artister - Chillhop Essentials Fall 2022
9. (NY) Blueboy - Unisex
10. (10) Kings of Convenience - Riot on an Empty Street
11. (133) Mike Oldfield - The Voyager
12. (1) Kings of Convenience - Peace or Love
13. (42) Teitur - Poetry & Airplanes
14. (16) Belle and Sebastian - Push Barman to Open Old Wounds
15. (22) Pet Shop Boys - Behaviour
16. (NY) Diverse artister - Chillhop Essentials Summer 2023
17. (NY) El Train - chillhop beat tapes: El Train
18. (NY) Men I Trust - Untourable Album
19. (NY) The Gentle Waves - Swansong for You
20. (24) Ash - Intergalactic Sonic Sevens
21. (NY) Ash - Race the Night
22. (2) Vapnet - Jag vet hur man väntar
23. (51) Belle and Sebastian - The Boy with the Arab Strap
24. (41) The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness
25. (18) Belle and Sebastian - Dear Catastrophe Waitress
  • Det stora det här året har definitivt varit att jag för första gången på riktigt upptäckt Pet Sounds. Jag har lyssnat på det albumet i många år men inte förrän 2023 har jag insett att det verkligen är ett av historiens stora mästerverk. Herregud vad bra det är.
  • Ash hade ett starkt år, förmodligen till stor del för att de skulle spela i Malmö i samband med deras nya album. Det slutade med att jag aldrig gick på spelningen. Det nya albumet var helt okej.
  • Belle and Sebastian gick starkt även i år - välförtjänt som vanligt.
  • Detsamma gäller Kings of Convenience - stärkta av två underbara spelningar med dem i Köpenhamn i april som jag gick på.
  • Blueboys 90-talsalbum gick in på listan enbart för att jag blev besatt av deras låt The Joy of Living.
  • En stark revival kan noteras för Mike Oldfields The Voyager, som jag återvänder till med ojämna mellanrum.
  • Något som irriterar mig är att chillhop-samlingarna varje år tar sig in på listan för att det är musik jag ibland har på i bakgrunden, speciellt i skolan när eleverna ska sitta och jobba själva. Därför har jag tagit med albumen upp till plats 25, så att det bättre speglar verkligheten.

Inga kommentarer: