onsdag 27 december 2023

Mest lyssnat 2023 - artister

1. (6) Pet Shop Boys
2. (4) Ash
3. (2) Belle and Sebastian
4. (1) Kings of Convenience
5. (22) The Beach Boys
6. (7) Beabadoobee
7. (14) The Smashing Pumpkins
8. (153) Men I Trust
9. (20) Teitur
10. (NY) mindfreakkk
11. (NY) Blueboy
12. (8) The Beatles
13. (113) Mike Oldfield
14. (NY) Dear Nora
15. (10) Cigarettes After Sex
16. (18) Damien Rice
16. (27) Loney Dear
16. (97) Vangelis
19. (69) Erik Satie
20. (30) Erlend Øye
20. (33) George Michael

En ganska rolig lista i år, faktiskt. De riktigt säkra korten höll sig kvar i toppen, men Vapnet, Sibiria och Hospitalet trillade ut från topp 20 och befinner sig nu på plats 34, 35 och 86. The Beach Boys gjorde en ordentlig klättring i och med att jag verkligen djupdykte i Pet Sounds. Varför Men I Trust hoppade upp 146 placeringar vet jag faktiskt inte riktigt men det var flera låtar med det kanadensiska indiebandet som jag gillade i år.

Thailändska mindfreakkk var en ny trevlig upptäckt med sin mysiga city pop/80-talsvibe. Det bortglömda brittiska 90-talsindiebandet Blueboy upptäckte jag inte förrän i år när jag blev helt besatt av låten The Joy of Living. Indiepoparna Dear Nora från Oregon har gjort musik sedan 1999 men jag upptäckte dem inte förrän i år. Sånt älskar jag.

Några artister som gjorde riktigt ordentliga hopp uppåt i år var Vangelis (tack vare att jag återupptäckte ledmotivet till Missing), Erik Satie (kul att det fick plats lite klassisk musik på listan, även om jag verkligen hade satt mina pengar på Chopin) och Mike Oldfield (The Voyager återvänder jag alltid till).

Inga kommentarer: