lördag 26 januari 2008

En galen eftermiddag

Tänkte sticka till Systemet idag. Jag har 6-7 minuters gångväg dit så jag såg inga problem med att det regnade och blåste utav bara helvete. Men när jag gick ut med paraplyet i högsta hugg hade det faktiskt slutat regna så jag ändrade planen och drog iväg till Willy:s med mopeden för att storhandla. Något som skulle visa sig vara en väldigt dålig idé.

Redan på vägen dit insåg jag att jag borde hållit mig till den ursprungliga planen. Jag höll på att blåsa omkull flera gånger men jag klarade mig. Givetvis började det regna redan efter några minuter. Själva handlingen gick bra (men damn vad mycket pengar jag gjorde av med... och igår spenderade jag över 3 000 på att reparera mopeden, så jag är verkligen rik nu) men när jag lämnade affären märkte jag att regnet hade tilltagit. Jag gick ut till mopeden, kånkade upp den extremt tunga ryggsäcken på ryggen, låste upp kättinglåset och dumpade ner det och en matkasse i utrymmet under sadeln. Sedan stängde jag. Några sekunder senare insåg jag att jag hade låst in nycklarna under sadeln. Där stod jag i ösregn och blåst och hade knappt en timme på mig att hinna hem, dumpa av varorna och hinna till Systemet. Jag förbannade min idioti, svalde min stolthet och ringde en kompis som har bil och reservnycklar till min lägenhet. Hon kunde inte hjälpa till (...) så Tobias fick bli räddningen. Han fick gå till Willy:s och vakta mopeden (som ju var olåst) medan jag tog bussen till Strykjärnet. Därifrån sprang jag med 20 kg mat på ryggen upp till lägenheten - galet jobbigt - slängde in maten i kyl och frys, sprang med eld i baken ner tillbaka till stan och hann med bussen vid Strykjärnet med ungefär en halv minuts marginal. Svetten flödade och blandade sig med regndropparna som redan strömmade nerför ansiktet. Supermysigt.

Tack vare att jag hade stressat som en galning hann jag faktiskt till Systemet innan stängning, och förutom att jag inte kunde låsa mopeden på stan (för att jag hade själva låsanordningen i ryggsäcken som jag i all stress hade lämnat i lägenheten) och att jag tappade mina öl i en pöl med gyttja, tog jag mig hem safe and sound. Jacka och handskar som jag tänkte ha på mig när jag ska till festen ikväll är genomdränkta och hänger nu på handdukstorken där de förhoppningsvis blir hyfsat torra innan det är dags att ge sig ut igen.

Vissa dagar är bara för mycket.

Inga kommentarer: