måndag 17 november 2008

Växjöpolisen uttalar sig

Underbart.

Kommissarie Mats Lagerblad uttalar sig om de fyra ouppklarade våldtäkterna, som huvudsakligen har utspelat sig på eller i området kring Spetsamossen här i Växjö:

– Ökad synlighet från polisens sida på utsatta platser är förstås förebyggande. Men de här brotten händer oftast under helgnätter efter midnatt och i anslutning till att krogarna stänger. Det är då som vi oftast har som mest att göra, säger Mats Lagerblad.
– Det är tråkigt att personer skall behöva känna sig rädda för att bli överfallna. Men det är viktigt att försöka undvika att gå själv på vissa mörka platser under nattetid.


Det är ungefär som om jag som lärare skulle säga att jag tyvärr inte kunde göra något åt att mina elever slåss med knivar på skolgården samtidigt som jag har lektion, för "det är då som jag oftast har mest att göra". Man får väl för i helvete vara på plats där man vet att saker händer. OK, inte världens bästa liknelse kanske, men jag tror ni förstår min poäng.

Inga kommentarer: