tisdag 28 april 2009

Hard days

Usch ja, det är inga speciellt roliga dagar just nu. Jag har 18 utvecklingssamtal att hålla i men själva samtalen (som är över på ca 30 minuter) är verkligen en droppe i havet. Då sitter man och snackar och det känns helt OK. Förarbetet, däremot, är djävulskt i år. Vi måste lämna skriftliga omdömen i samtliga ämnen till samtliga elever, och våra bedömningar ska baseras på de mål som finns i de respektive ämnenas kursplaner. Det är en jävla massa mål per ämne, kan jag meddela. Eftersom jag har 31 elever och undervisar i fem ämnen innebär det att jag ska sätta 155 skriftliga omdömen. Varje elev ska också få omdömen i samarbetsförmåga och kamratrelationer.

Men det är inte nog med det. Till varje elev ska också skrivas en IUP (individuell utvecklingsplan) och i den ska man, baserat på omdömena och målen, specificera vilka kunskapmål och sociala mål som gäller för den kommande perioden fram till höstens utvecklingssamtal. De elever som inte når målen måste också få åtgärdsprogram där det beskrivs hur målen ska uppnås.

Att sitta och jobba med detta i timme efter timme (bara de senaste två veckorna har jag och min kollega Anna lagt en bit över 20 timmar var på enbart förberedelser) är speciellt kul när det är sommar och varmt ute. Imorgon ska jag ha sex utvecklingssamtal och det ska bli 25 grader varmt. Jag ska sitta hela dagen i ett litet kvalmigt rum och vara positiv och engagerad. SÅ nice.

Så idag jobbade jag 8.00-18.15, men jag hann också med en avstickare till vårdcentralen. Läkaren som jag nu träffade för andra gången vet fortfarande inte varför jag känner mig svimfärdig ibland och det beror delvis på att han inte riktigt förstår allt jag säger eftersom han har lite svårt för det svenska språket. Så om två veckor ska jag träffa honom och hans svenska handledare för att försöka nysta i det hela.

Då är det väldigt skönt att komma hem till Big Brother. Jag är nu på avsnitt 73 av 2003-säsongen och det är fortfarande fantastisk underhållning. Efter att nu ha sett två avsnitt ska jag runda av den här dagen med lite fotbollslirande på Xbox 360 som uppladdning för de tre spel som jag kommer att få inom några dagar: FIFA 07, Lego Indiana Jones och New Play Control: Pikmin 2.

Se er senare!

Inga kommentarer: