tisdag 14 juni 2011

De sista tre

På fredag jobbar jag min sista dag i Växjö, kanske någonsin. Det känns inte så märkligt just nu eftersom jag har förberett mig på det här så länge. Men det kommer bli en stor förändring i mitt liv och även om jag inte med säkerhet kan säga att detta är den rätta vägen att gå måste jag säga att det känns helt rätt just nu. Det som är tråkigast är väl att lämna alla underbara ungar i skolan och de kompisar jag har här i stan, men det är så det måste bli.

Det har hänt sjukt mycket saker den senaste veckan. Jag har köpt lägenhet i Malmö (en fin tvåa på 57 kvadrat med stor balkong), jag har sålt min nuvarande lägenhet (fick mer för den än jag vågade hoppas på!), jag har träffat min nya klass för första gången (det var nervöst och jag gjorde bort mig, men det blir säkert bra)... det är väl mest det egentligen. Men allt har liksom hänt på samma gång och speciellt i fredags när jag var nere i Malmö fick jag uppleva en dag som var galet intensiv, kul på många sätt men som körde slut på mig helt. På en och samma dag åkte jag tåg till Malmö, var indragen i en budgivning under tiden tåget rullade, gick på två lägenhetsvisningar, besökte min nya skola och träffade min nya klass, skrev på anställningsavtalet, vann budgivningen på lägenheten och så var det dessutom som allra mest intensivt med budgivningen på min nuvarande lägenhet i Växjö. Dagen avrundades skönt med middag och en massa rosévin på Gränden men den natten sov jag flera timmar mer än jag normalt gör.

Resten av veckan blir också intensiv men nästan bara kul. Imorgon ska vi upp med vår klass till Ryttartorpet och paddla och grilla korv, på kvällen ska jag ta en öl med en gammal kollega, på torsdag är det skolavslutning och på kvällen jobbfest, på fredag är det sista jobbdagen och så avslutas det hela med skolavslutningsfest hos Lisa - alltid lika kul! Till helgen kommer nog mamma och pappa hit - vi har snackat om att cykla Växjö Runt innan jag flyttar härifrån.

Och så en liten helt orelaterad reflektion. Säg att du kokar mjölk i en gryta med locket på. Du har mjölk nästan upp till kanten. Vad händer när mjölken börjar koka? Det börjar bubbla och pysa all over the place och bränd mjölk rinner ut över plattorna/hällen. Vad händer om man i stället häller i mjölken i grytan, svetsar fast locket vid grytan så att mjölken omöjligen kan pysa ut, och sedan sätter på plattan? Kommer mjölken att koka utan att "utvidga sig" eller kommer det helt enkelt inte att börja koka? Sånt här kan göra mig galen.

Inga kommentarer: