tisdag 6 mars 2012

Lascia ch'io pianga

Jag har gått runt och gäspat på jobbet idag så att jag faktiskt har lite värk i käkarna nu. Så blir det när man lägger sig lite senare för varje kväll som går. Och nu är det de sista skälvande minuterna före midnatt och jag borde inte göra något annat än att sova. Jag måste först bara posta den här videon här också. Satt och såg von Triers Antichrist för andra gången i helgen och inte nog med att det är en riktigt bra (om än äcklande så det förslår) film - musiken i öppningssekvensen och slutscenen är fantastisk. Det är ett sånt där klassiskt stycke som jag hört massor av gånger men aldrig riktigt lyssnat på. Nu vet jag att det är en aria från Händels opera Rinaldo och den tilltalar mig på varje sätt som alls är möjligt. En lite annorlunda - men minst lika vacker - version är den jag har fastnat för och som jag nu lyssnar på ett antal gånger varje dag. Och med detta säger jag godnatt.

Inga kommentarer: