tisdag 23 juni 2009

Eviga Prag

Tankte jag skulle blogga lite harifran Prag. Jag hittar inget enkelt och smidigt satt att skriva å, ä och ö sa jag kommer strunta i det. Det tog lang tid att precis gora det.

Forsta dagen bodde vi pa femstjarniga Hotel Savoy. Verkligen stabilt hotell. Helt otrolig service. Laget, alltsa laeget, var lite off, men det var ett valdigt fint omrade lite soder om Pragborgen. En promenad darifran ner till Lillsidan var inget annat an magisk. Dessutom gick det utmarkt att ta sparvagn 22 ner till stan pa nolltid. Den stannade precis utanfor hotellet.

Men nu ar det skont att bo mitt i city. Vi ar nu pa Floor Hotel, och det ligger 100 meter fran Vaclavplatsen och 5 minuters promenad, max, fran Gamla Stans torg. Sa centralt det kan bli i princip. Hotellet ar riktigt fint och det finns manga stilfulla tavlor, mobler och annat. Fyrstjarnigt. Samtidigt ar inredningen lite tacky och det marks aven pa vart rum, som pa samma gang ar valdigt fint och lite smaklost. Det som irriterar mig ar att det verkar som om de inte bryr sig om att halla uppe standarden. Om nagot gar sonder far det fortsatta att vara sonder. Vi bor i en takvaning utan utsikt, men vi har fyra jattelika takfonster som potentiellt kan slappa in valdigt mycket ljus i rummet. Tyvarr ar tva av dem sonder och vi sa till om det i gar eftermiddag. De skrev upp det men med tanke pa att de har satt staltradar sa att ingen ska forsoka dra bort rullgardinerna tror jag inte de kommer att fixa det. Sedan ar det en lampa som inte funkar, varmvatten som kommer och gar, vi har bara fatt ett tacke i sangen, duschmunstycket sprutar vatten at alla mojliga hall pa grund av att det lacker... osv. Men nu ska vi strax ata frukost och den sags vara valdigt bra. Man ater den i ett tre vaningar hogt rum med glastak och kristallkronor.

Vadret hittills har varit sadar. Inte speciellt mycket regn sa anda ganska OK. Men idag ska det bli massor av regn och tyvarr ser det inte ut som om det ska bli nagon sol forran vi aker hem pa fredag. Vi ska borja dagen med att kopa ett par ordentliga paraplyn.

For det finns inte att vi stannar inne idag. Vi har hur mycket saker som helst som vi vill se och gora och dessutom finns det ju shopping sa det bara sprutar om det.

Prag ar fortfarande fullstandigt otroligt vackert och jag kommer aldrig att fa nog av den har staden. Nu ska jag upp och forsoka fa liv i Bobby sa vi kan komma igang med den har dagen. Over and out.

Inga kommentarer: