lördag 27 juni 2009

Tillbaka

Då har man sagt adjö till Prag för den här gången. En resa som på många sätt har varit ganska lika flera av de andra Prag-resorna vi har gjort, men på vissa sätt har den varit annorlunda.

Det som har liknat tidigare besök är att vi har återvänt till många ställen vi diggar sen tidigare, och så har vi givetvis konstant varit på utkik efter nästa schysta pub där man kan ta en Urquell, Budvar, Granát... osv. I år fick jag också prova Bernard, ett mindre tjeckiskt öl som var väldigt gott. Helt i klass med de allra bästa.

Det som varit annorlunda är att vi samtidigt har gjort lite andra saker än tidigare. Varit på bio, på museum, på Hiltons sky bar... men framför allt har vi bott inne i centrala Prag och dessutom i fem nätter, vilket är mer än innan. På den tiden har vi hunnit sova på tre hotell och faktiskt ätit frukost på fyra olika hotell. Första natten bodde vi på femstjärniga Hotel Savoy uppe i Hradcany, en liten bit från Pragborgen. Servicen var helt otrolig och hotellets eget spa i källaren var verkligen inte fel. En kvällspromenad därifrån ner till Lillsidans torg via Petrinparken, trånga gränder, trappor och den fantastiskt vackra vägen Nerudova var inget annat än magisk.
Andra dagen drog vi oss ner till själva city, till fyrstjärniga Floor Hotel, väldigt centralt beläget bara 100 meter från Vaclavplatsen och några kvarter från Gamla Stans torg. Redan från början märkte vi att det var något som inte stämde; det var lite saker på rummet som inte funkade som de skulle, personalen i receptionen var korta och nonchalanta och trots att vi sa till om diverse saker hände inget. Första morgonen åt vi frukost på hotellet i en superfin matsal, högt glastak och kristallkronor och väldigt god mat. Nästa morgon var frukosten inställd på grund av "tekniska problem" (sämre ursäkt får man leta efter... varför i helvete skulle en frukost bli inställd för att man har tekniska problem?) och vi blev skickade till ett sämre hotell 15-20 minuters promenad bort för att äta. Vakter hade vid det laget placerats utanför vårt hotell, och även en militär med en hund. Det kändes mindre kul. Sedan stod de kvar där dygnet runt ända till eftermiddagen näst sista dagen, då vi kort och ganska nonchalant fick reda på att hotellet tyvärr skulle stängas helt och hållet och vi skulle få sova sista natten på ett annat hotell i närheten. Vi gavs inga anledningar och allt var ytterst märkligt. Jag kommer givetvis att ge hotellet (Floor Hotel heter det, så bo aldrig där även om det kommer öppna igen vilket inte alls är säkert) en riktigt sugig recension på hotels.se.
Så vi flyttades till Modra Ruze vilket var ett väldigt fint och trevligt hotell bara 300 meter därifrån. Där fick vi äta frukost näst sista och sista morgonen och det var en grymt bra frukost.

Det har varit jätteskönt att bo så centralt, för det har gjort att man kan återvända till hotellet precis när som helst under dagen. När vi har varit inne i stan har vi ibland gått tillbaka till hotellet på typ 10 minuter, men annars fanns det både spårvagnar och tunnelbanestationer som låg jättenära och som man kan ta sig till från överallt.

Personliga favoriter från årets resa, förutom alla schysta pubar och bara allmänt trevligt sällskap:

* Pubrunda i Zizkov (stadsdel lite öster om centrum) - pubar överallt med en massa människor i alla åldrar men mest unga. Grymt kul.

* Cloud 9 (sky bar på Hilton Prague) - serverade den bästa mojiton jag någonsin druckit. Och billig var den dessutom om man jämför med Sverige, men verkligen inte om man jämför med Prag i övrigt. Ett par dagar senare fick jag en mojito för en tredjedel av priset i just Zizkov.

* Nattpromenad i Gamla Stan i duggregn. Hittade små gränder som verkligen låg mitt i city men som ingen verkade känna till och jag tog många grymt fina kort där.

* Kvällspromenad från Savoy ner till Lillsidans torg. Otroligt vackert.

* Drag me to hell - den såg jag gärna en gång till... fortfarande lysande.

* Studiebesök på Staropramens bryggeri med guidad tur och i praktiken obegränsad tillgång till ölen direkt från pumparna!

* Utsikterna från kyrktornet på Lillsidans torg, borgområdet på Vysehrad och Cloud 9.

Och säkert en massa annat så klart. Men nu måste jag gå och lägga mig, för jag har tvättid tiiiidigt imorgon! Jag kommer under morgondagen att slänga upp en massa Prag-foton på Facebook om nån är intresserad.