tisdag 4 augusti 2009

Hjemme

Så var då kryssningen i hamn också.

Vi hade två insideshytter på däck 10 på Pearl of Scandinavia, raka vägen ut till pooldäck med två jacuzzis och en vanlig pool. Inte fel alls. Givetvis såg vi till att utnyttja det. Första kvällen badade vi under tiden vi gled förbi Hallands Väderö, med drinkar i händerna. OK, hemmagjorda drinkar från hytten, men inte mycket går upp mot en klassisk Bacardi Razz/Sprite. Sen förfest i en av hytterna med musik och... förfriskningar... :) Sen hängde vi i Columbus Club en del, en stund i Navigators' Bar och en stund i Force 7, som dock visade sig vara ett galet trist disco där DJ:n spelade musik som ingen kände igen (något som vanligtvis inte stör mig, men den var inte ens bra).

Dagen i Oslo var inte alls fel. Vi inledde med en mastodontfrukost på Clarion Hotel Royal, Oslos bästa enligt receptionisten, något vi inte har någon anledning att betvivla... den var ganska fantastisk. Så kostade den också 150 kr men so what - i Norge är allt svindyrt. På den frukosten klarade vi oss hela dagen ända fram till buffén på fartyget. Men däremellan hann vi åka upp till Frognerseteren, via Holmenkollen, och kolla på den underbara utsikten från berget. En flaska vatten kostade 45 kr på säteriet. Stabilt. Väl nere i stan gick vi och spanade in Munchs "Skrik" (eller "Skriet" som vi av någon anledning kallar den i Sverige) och en massa andra tavlor på Nasjonalmuseum. Konstverk av Picasso, Degas, Matisse, Monet och Manet fanns också där. Sedan gled vi runt en stund på Karl Johan (paradgatan) och avslutade citybesöket med att promenera på de olika takterrasserna på det nya operahuset nere vid havet. Ett ord kan beskriva byggnaden: magnifik! :)

Tillbaka på pärlan intog vi en enorm middagsbuffé. När jag var proppmätt följde jag upp det hela med en efterrättsbuffé. Resultatet blev att jag mådde småkass resten av kvällen och inte kunde dricka en droppe innan en svindyr mojito gled ner framåt elvatiden i Navigators' Bar när vi satt och lyssnade på Buddy Justineau vid flygeln. Kvällen avslutades med bad i nattupplysta utomhuspooler.

Nu är vi tillbaka i Sverige igen och det känns väl helt OK, men samtidigt lite jobbigt eftersom det här var den sista stora grejen jag hade sett fram emot under det här sommarlovet. Men jag vet inte riktigt varför jag nojar över det eftersom jag verkligen tycker det ska bli skitkul att börja jobba och äntligen få träffa alla barnen igen. Och Lotta. Och min nya kollega som jag är väldigt nyfiken på. Men innan dess blir det konstverkstad med Kalle och Linda imorgon, Malmöbesök med Linda på torsdag och till helgen ska vi nog se till att dra ihop något. Oh, och så blir det en mycket liten TGF-reunion på måndag när min lumparkompis LAR och jag ska ta en öl på stan. Ska bli riktigt kul.

Men nu är det sovrummet nästa. Har verkligen börjat komma in i "Snow" av Orhan Pamuk nu - ska bli riktigt intressant att se var den leder mig.

Inga kommentarer: