torsdag 30 juli 2009

Ägiga barn

I DN/På Stan läste jag en artikel som ganska klockrent sammanfattar varför jag älskar att vara lärare. Några barn får säga vad de tycker om olika saker. Såna här saker får man höra ofta som lärare och det blir aldrig tråkigt eftersom det helt plötsligt kan komma meningar ur ett barns mun som man aldrig hade förväntat sig! :)

Några exempel:

Emil: Jag har en sak att säga. Att när hundar har bajsat brukar några typ, inte plocka upp det. Jag tycker typ, att några borde plocka upp det.

Hur gammal måste man vara för att ha en egen mobil?
Emil: Jag tror åtta eller nio.
Ariyän: Nej, det är för litet. Man kan få influensa.

Brukar ni resa er upp för gamla på bussen?
Jasmine: Jag brukar resa mig för kompisar, men aldrig för nån gammal person. Jag känner ju inte dem.

Emil: Djurgården har typ världens dåligaste målvakt.
Ariyän: Nej! De äger dig!
Emil: Jag vet en målvakt som äger Djurgårdens målvakt. Vet du vem? Brasiliens!

Amanda J: På Gröna Lund finns ett spökhus som är asläskigt, med mumier, spöken, vampyrer och Dracula. De pratar bara brasilianska i spökhuset.

Ariyän: Gröna Lund är den roligaste utflykten! Har du åkt Kvasten? Den tar bara en minut, man sitter i en stol och åker. Jag får åka den, för jag är 128 meter eller nånting, och man måste vara 120 för att få åka.

Vad gillar ni för restauranger?
Amanda J: Jag brukar äta i Gubbängen, på en restaurang som heter Räv-grej-nånting.
Ariyän: Jag gillar thailändskt om man ska ta med. Och Burger King. De har transformersburgare, och så har de ingen gurka i sina hamburgare som McDonald’s.
Kan du inte bara ta bort gurkan på McDonald’s?
Ariyän: Men jag måste äta den för pappa.

Emil: På restaurang ska man vara lugn, inte skrika, och vänta på sin mat. Jag tänker på det jag alltid vill – att gå hem, titta på tv, vara med min storasyster och min dockkompis. Han heter Emil som jag, jag gjorde honom på dagis, han ser ut som en fallskärmshoppare, jag tycker att han är fin. Han ser ut som jag och är snäll, det är han som ibland gör att jag kan sova.

-------------------

Underbart, eller hur? Klicka på inläggets rubrik för att läsa hela artikeln.

Inga kommentarer: