söndag 20 december 2009

Dikt #10

Skogsstjärnor

En natt i mina drömmar
Står jag öga mot öga med min rädsla
För skogen om natten

När jag vänder blicken uppåt
Ser jag trädens hotfulla grenar
Böja sig ner mot mig
Som om de vill säga:
"Du gör rätt i att frukta oss."

Vaken skulle jag vända om och springa hem
Och därför vet jag att jag drömmer
När jag långsamt går in i mörkret
Skakande av rädsla

Jag anar hemligheter och onda krafter
Medan jag tränger djupare och djupare in i nattens hjärta

Så blir jag stående i en glänta
Och ser månsken och stjärnljus
Jag förs upp i luften
Och lämnar min skräck bakom mig

Någon eller något tar mig med
På en hisnande färd
Bland stjärnor, månar och planeter
Medan den nattblå himlen
Skiftar i rosa och aprikos

Min upplevelse är vackrare än allt annat
Och jag är på samma gång fridfull, förvirrad och virvlande lycklig

Jag vaknar och nås av en insikt -
Drömmen ville inte tvinga mig att välja
En människa behöver den mörka skogsnatten
Såväl som en färd bland stjärnorna

Inga kommentarer: