torsdag 25 december 2008

Pasqua Hits 2008

Dags för en liten sammanställning över årets bästa låtar enligt mig - och detta tänker jag presentera genom två olika listor. Först en med årets tio bästa låtar som släpptes 2008, och sedan en med de tio låtar jag lyssnat mest på under året.

Klicka på låtarna för att höra dem i fullängdsversion (jag har faktiskt lagt ner en del tid på att få upp samtliga låtar på Youtube som inte redan fanns där, så visa lite intresse :))

2008 års bästa nya låtar:

1. Morgan Geist - The Shore
2. Vapnet - Skorpan
3. Kristian Anttila - Smutser
4. Bon Iver - Re: Stacks
5. Jonathan Johansson - En hand i himlen
6. Bart Davenport - A Young One
7. Shine - Soulful Music
8. M.I.A. - Paper Planes
9. Pacific! - Runway to Elsewhere
10. Estelle feat. Kanye West - American Boy

Ja, det är enligt mig helt solklart New York-DJ:n Morgan Geist som gjort årets bästa låt. Det blir ju inte sämre av att det är Junior Boys-favoriten Jeremy Greenspan som står för den drömskt släpande sånginsatsen på denna 80-talsdoftande house-pärla. På andra plats en skärande vacker och sorglig sång om Bröderna Lejonhjärta av mina Östersundsfavoriter Vapnet. Smått oväntat tycker jag att Göteborgs Kristian Anttila har gjort årets tredje bästa låt med sin skamlöst poppiga Smutser. Jag såg honom live på Popadelica i maj och ryckte bara på axlarna den gången.

Låtarna jag lyssnade mest på 2008:

1. Azure Ray - Rest your eyes
2. The Charade - Monday morning
3. Ash - Polaris
4. Kings of Convenience - Toxic girl
4. Vapnet - Förtjäna mig själv
4. Gwen Stefani - Cool
7. Loney, Dear - Saturday waits
7. Ensemble Opus Post - Come in! (II Movement)
9. Kings of Convenience - Cayman Islands
10. Carl Orff - In trutina

Listan är plockad från last.fm, där man kan se vilka låtar man lyssnat mest på bland annat de tolv senaste månaderna, så det finns inga större utrymmen för egna omflyttningar. Jag blev lite förvånad när jag såg att den visserligen underbara Rest your eyes med den inte längre existerande tjejduon Azure Ray toppade listan, men ännu mer överraskande var det att Monday morning med svenska The Charade gled in på andra plats. Jag hade nog personligen trott att Polaris med Ash skulle ligga högst upp i år. Tycker jag har lyssnat på den konstant. Två Kings of Convenience-sånger på listan är ingen större överraskning. Det är också nice att jag har fått in klassisk musik (ryska Ensemble Opus Posth) och nästan opera (Carl Orff, från jätteverket Carmina Burana) på listan.

Jag ser fram emot ännu ett grymt bra musikår 2009!

Inga kommentarer: