tisdag 14 februari 2012

Anpassningskonst

Det händer inte jätteofta, men ibland är jag tillräckligt trött eller bara förvirrad för att ställa klockan när jag går och lägger mig. Så i morse vaknade jag 7.55 - förvisso skönt att vakna utsövd men ändå - 55 minuter senare än planerat. 15 minuter till jag skulle vara på jobbet och 25 till min första lektion. Jag hatar när det blir så, för som alla som känner mig vet älskar jag morgnar. Jag vill kunna sitta i lugn och ro och äta frukost och se på SVT:s morgonnyheter.

Lyckligtvis har jag en jäkligt effektiv stressgen någonstans i kroppen och efter en spartansk men ack så nödvändig frukost, en relativt hyfsad morgontoalett och en cykeltur i snö och halka stormade jag in i klassrummet endast tre minuter sen till första lektionen. Som tur är var det mentorstid så vi var ändå dubbel bemanning. Behöver inte påpeka att jag ska dubbelkolla ikväll innan jag blundar.

I ett antal år - ingen överdrift faktiskt, det handlar om säkert 10-15 år - har jag försökt få tag på The Patrician. Det är ett strategispel om handel på Nordsjön och Östersjön under hansatiden som jag och ett par kompisar spelade som besatta under något år i början av gymnasiet på en Amiga. Jag har aldrig själv haft en Amiga och varje gång jag under senare år försökt fixa en emulator har det alltid krånglat på något sätt. Idag lyckades jag äntligen och nu har jag spenderat de senaste timmarna med att göra tabeller över olika handelsvarors köp- och säljpriser i städerna runt tidigare nämnda hav. Det enda som är synd är att jag har fått tag i DOS-versionen vilken har musik som är gravt underlägsen jämfört med Amiga-versionen. Oh well. Lär nog bli en del tragglande ändå.

Tre dagar kvar på jobbet och sen sportlov! Sweet! Skidåkning och socialt beteende i Trysil står på schemat - ska bli utsökt trevligt.

Inga kommentarer: