tisdag 12 juli 2011

Bernard fever

Tog som planerat en ganska ordentlig cykelrunda idag. Körde runt hela Tromsöya vilket rimligtvis borde innebära drygt ett par mil. Inledde med besök på Ölhallen vilket visade sig vara en klockren ölstuga som man skulle kunnat hitta i Tjeckien. Att deras öppettider är 9-18 kanske säger en del om den nordnorska kulturen - inte vet jag. Galet är det under alla omständigheter.

Till min enormt stora förvåning hittade jag Bernard, den tjeckiska ölen som nog är min favoritöl i den här världen och som jag hittills bara har sett på en enda pub i Prag, på "lågprisaffären" Rema 1000. Citattecknen är verkligen bifogade med tanke på att en öl kostar 35 kr där och allt annat är också betydligt dyrare än i Sverige. Men några flaskor fick det ändå bli.

Resten av dagen har jag enbart softat. Kollat på nya True Blood, men mest har jag surfat - i ordets rätta bemärkelse - på Youtube. Det började med att jag ville bli säker på om det uttalas "Kirkenes" eller "Tjirkenes" (det visade sig vara det senare) och slutade med att jag satt och kollade på dokumentärer om den moldaviska utbrytarrepubliken (även om det knappast är en republik) Transnistrien. Sen ringde Tobo och meddelade att han hade blivit mer eller mindre beordrad att jobba natt direkt efter sitt kvällsskift, så jag tog en liten sväng upp till sjukhuset och lämnade över lite... proviant.

Det är verkligen grymt här uppe men ikväll känner jag för första gången att jag börjar längta söderut igen en liten aning. Jag tror det är en kombination av att det aldrig blir mörkt - vilket verkligen börjar kännas lite creepy - och att jag tror jag börjar få en miniatyrversion av cabin fever, vad det nu kallas på svenska. Känner mig lite isolerad, helt enkelt. Tystnaden och den vackra naturen i all ära, det där finns ju till viss del i Växjö också, men där vet man att det är folktäta områden relativt nära ändå och det är en trygghet. Här finns det bara hav åt väster, is och nordpolen i norr, Finnmarksvidda och Ryssland i öster och en massa berg i söder. Det må vara den perfekta inramningen för Twin Peaks säsong 3 eller Alan Wake 2 men att bo här? Nej, det tror jag att jag överlåter till någon annan.

Nu blir det ännu en natt på min väldigt sköna madrass, men sista natten får jag klara mig utan den. Danskan kom precis in och ville ha den imorgon och jag pallade inte börja tjata. Hon bor ju ändå här liksom. Funderar lite på att sova på golvet eller i soffan då i stället för att vakna upp med sängfjädrarna lite varstans.

Inga kommentarer: