torsdag 26 juli 2012

Det kan inte vara så svårt

Nu känner jag mig väldigt typiskt svensk, men det här måste ändå ut: Väderprognoserna suger. Det jag stör mig på är inte huvudsakligen att man inte lyckas förutsäga vädret, utan att man hela tiden ändrar sina prognoser och kanske främst att SVT:s prognoser kan skilja sig så extremt mycket från SMHI:s trots att SVT får sitt material från SMHI!

Här kommer ett talande exempel:



Den översta bilden är från SVT:s senaste prognos och den andra är direkt från SMHI. Enligt SVT ska det bli 17-20 grader här i  Båstad och sol blandat med moln, kanske någon regnskur. SMHI säger däremot att det ska bli 27 grader och soligt! Hmm... vad hände när SVT skulle anpassa SMHI:s prognos?

Inte nog med detta. Igår kände SMHI sig ganska säkra på att det på lördag skulle bli sådär 18 grader och ganska regnigt här. Några timmar senare har man ändrat sig en aning - nio grader varmare och strålande solsken. Och idag skulle det först bli 21 grader här, några timmar senare ändrade man sig till 24, igår kväll var det 21 som gällde igen, och nu på morgonen har man bestämt sig för 25. Vad det faktiskt blir återstår att se, men det är i alla fall omöjligt att lita på någon prognos.

Det jag alltid stör mig på, speciellt på somrarna, är att när det väl kommer in ett högtryck blir det alltid starkare och mer långvarigt än man först har beräknat. Det slår så gott som aldrig fel. Lär man inte sig från år till år? Visst, jag stör mig på det varma vädret som gör att det enda man kan göra är att bada eller stanna i källaren, men jag tycker det är ännu mer irriterande att man aldrig kan lita på prognoserna. Jag har alltid varit intresserad av väder och kartor, så det är på ett sätt lite synd att jag inte blev meteorolog. Min första mission skulle vara att ta reda på hur SMHI:s prognoser kan förvanskas så extremt mycket när de ska presenteras av tidningar och TV. Prio två skulle bli att på något jävla sätt försöka förbättra prognoserna - kanske genom att försöka se mönster från tidigare år.

Nördigaste inlägget på länge.

Inga kommentarer: