onsdag 11 juli 2012

Fiasko-Fredde har en plan

När vi var uppe i Tyresö förra veckan visade SVT en repris på Uppdrag Gransknings IKEA-dokumentär. Kamprad framstod som en smart men egoistisk och ganska diabolisk affärsman. Hans stora knep som gjorde att han hade kommit undan så gott som alla stora granskningar de senaste 700 åren ungefär var att han spelade dyslektisk och smått efterbliven, vilket gjorde att folk tyckte lite synd om honom när han gjorde eventuella misstag. Och mycket riktigt - när han blev tvungen att be om ursäkt förra året för vissa saker meddelade han att det var fiasko-Ingvar som hade varit framme igen. Så otroligt patetiskt. Det finns vissa personer som i pressade lägen när de vet att alla andra alternativ är körda börjar slänga ur sig saker som "Allt är mitt fel, jag är en dålig människa" och så vidare, för att få medömkan. Så otroligt fattigt.

Att jag just när det gäller det där vindskyddet till bilen verkligen är fiasko-Fredde råder det inget större tvivel om. Jag nästan önskar att jag kunde tråckla mig ur situationen genom att köra värsta snyftarvalsen och med det förödmjuka mig själv till det yttersta, men nu är det som det är.

Så jag har en plan. (Varför har jag börjat skriva stycken med bara en mening, precis som i Aftonbladet? Så jäkla illa.)

Om jag inte hittar det jävla helvetes vindskyddet till helgen (vilket jag förmodligen inte gör) när jag ska till brottsplatsen och leta, tänker jag bestraffa mig själv på följande sätt framöver: Jag ska helt enkelt hålla ögonen öppna efter situationer där jag kastar bort pengar i onödan, och så strypa betydligt fler av dem än i nuläget, tills jag har sparat samma summa som vindskyddspuckot kostar. Först tänkte jag - efter en snabb överslagsräkning - att jag skulle sluta snusa i två år och 17 veckor, men det kändes också lite väl extremt. Men att dra ner på såna saker samtidigt som jag någon gång när jag verkligen vill lägga pengar på något som egentligen är ordentligt onödigt bara säger nej till mig själv - det borde faktiskt kunna funka.

Detta är det perfekta straffet för mig eftersom jag älskar att småkonsumera onödigheter hela tiden. Så nu väntar andra tider ett tag framöver för fiasko-Fredde!

Fiasko-Fredde! Det är jag det. (*ryser av skabbkänsla*) Ja, OK då, det går utmärkt att tycka synd om mig. Lägg in en kommentar och skriv hur mycket pengar du vill skänka.

Inga kommentarer: