onsdag 4 juli 2012

Soundtrack of my life

Har tagit plats på en madrass på golvet i ett pojkrum i en villa efter en dag där allt har klaffat på något sätt. Som pricken över i:et begav jag mig ut på en joggingrunda här i Tyresö Strand runt kvart över tio på kvällen. Solen hade gått ner över Erstaviken (vilket jag tror är namnet på den, men jag är för lat för att kolla upp det) men skymningsljuset låg fortfarande kvar. Den ena vräkiga villan med havsutsikt efter den andra passerades och i öronen hade jag min spellista A new beginning. Jag skapade den för ett par år sedan och tanken var att den skulle spelas när något positivt låg i startgroparna; en stilla söndagsmorgon då de första solstrålarna letade sig in i vardagsrummet, den första dagen med uppåtgående trend efter en tung period i livet... jag vet inte, bara som symbol för ett nytt hopp.

I nuläget har den där listan blivit en av mina mest spelade, och det har nog mycket med att göra att hela det senaste året sedan jag flyttade till Malmö har känts som början på något riktigt bra. Därför passar den i de flesta lägen. Och ikväll, när jag helt ensam joggade fram på vägarna vid havet, första dagen av den här stockholmsveckan, kunde det bara inte passa bättre. "Lascia ch'io pianga", "River man", "Saturday waits", "1979", det är de jag kommer ihåg från rundan. Det kunde helt enkelt inte bli bättre.

Den dag jag fick jobbet i Malmö gjorde jag en annan lista vid namn En dag av lycka som är den andra listans kusin men som är mer sprudlande och toklycklig. Den har jag lyssnat på max två gånger sedan dess; den reflekterar en sinnesstämning jag extremt sällan befinner mig i - en av total galen lycka. Det är inte det det handlar om när jag slår på A new beginning, vilket jag gör säkert ett par-tre gånger i veckan. Där är det mer en lugn, trygg känsla av typen "jag har hela den här dagen och veckan och månaden och året och livet framför mig och the only way is up".

Lyssna själva.

Godnatt. I morgon bitti är det ännu en ny beginning.

Inga kommentarer: