torsdag 9 augusti 2012

Världens största dagisbarn

Ryssland är fan ett så sjukt land. Jag vet att jag har skrivit det innan men kanske inte här på bloggen i och för sig. Är det inte lagar mot homosexualitet eller indirekt stöd till alla diktaturstater man kan hitta i världen, är det att man gör sitt yttersta för att begränsa befolkningens yttrandefrihet. Alla känner ju till den bisarra Pussy Riot-rättegången och nu är Madonnas konsert i St Petersburg terrorhotad efter att hon gav sitt stöd till de tre tjejerna under en konsert i Moskva.

Ryssland - eller snarare den ryska regimen - beter sig helt enkelt som ett otroligt trotsigt dagisbarn. Vill resten av FN skapa sanktioner mot Syrien? Ja men då måste vi givetvis sätta oss på tvären, bara för att vi kan. Bara för att vi är världens största land och för att vi är så himla sura för att vi inte längre är en lika stor supermakt som vi var en gång i tiden. Vi är fullkomligt medvetna om att alla vettiga, icke hjärntvättade människor i världen tycker vi är sjuka i huvudet, och vi tycker det är jättekul att folk blir arga på oss. För na-na-na-na-naa-naa, ni kan inte ta oss, för vi har kärnvapen, så det så!

Och detta i ett land som verkar så fantastiskt i grund och botten.

Det sjukaste av allt är att jag sitter här i Sverige och kan spy galla på Putin och hans polare, och jag kan vara helt säker på att det enda som kan hända är att någon eventuellt skulle kunna bli lite upprörd. Men min eventuella motsvarighet någonstans i det pånyttfödda CCCP skulle kunna hamna i ett sibiriskt fångläger för att skriva exakt samma sak. År 2012. Grattis.

Fuck Putin.

Inga kommentarer: