söndag 11 maj 2008

Sommaren har börjat






(Bilderna ovan: Första är bara för att visa att det blev en liten roadtrip, först norrut, sedan söderut och slutligen norrut igen. Andra är på en än så länge mycket blek Fredrik efter premiärdoppet och sista två är från mitt "eget" ställe (som jag garanterat kommer återvända till). Så otroligt perfekt med mopeden en dag som idag.)

Ja, nu är det officiellt. Sommaren är här. Fredrik har tagit säsongens första bad. Och andra. Och tredje. I två olika sjöar.

Årets varmaste dag har det varit idag. Säkert över 25 grader i skuggan och nästan soligt hela tiden. Sköna svalkande vindar. En helt perfekt sommardag. Jag tog min trusty moped och bestämde mig för att söka upp ett ställe där jag fick vara ifred, där jag kunde vara säker på att inga andra skulle vara. Jag körde igenom Öjaby och tog sedan den mysiga Helgövägen bort mot Helgö, där jag hade tänkt hitta nåt avskilt ställe. Men redan på väg ut, precis innan Lunnaby, öppnade sig värsta sommarängarna med maskrosor, tallar och björkar, precis nere vid Helgasjön. Jag lämnade grusvägen och körde genom en hage och hittade sedan det perfekta stället där jag kunde slå upp min stol. Bland det första jag gjorde var att ta premiärdoppet. Vattnet var förvånande varmt och dessutom klart. Bottnen sandig - perfekt. Så jag tog en simtur och kände mig bara fullkomligt jäkla lycklig, så där lycklig att leenden inte är tillräckliga utan man måste börja skratta högt för sig själv. Det är i de lägena det är bra att vara långt från närmaste människa... =)

Efter nästan ett par timmar på denna extremt lugna plats, endast besökt av någon enstaka sjöfågel och två bilar samt några cyklar som passerade på avstånd, ringde Allyson från Tävelsås och tyckte jag skulle joina henne, Kalle och Weronica där. Så jag körde dit och solade och badade ännu mer. Det var mest barnfamiljer där, lite som i Sandsbro. Ännu varmare i vattnet dessutom.

Helt supernöjd med den här dagen. Avslutar med en bild på en av mina mycket få besökare:

Inga kommentarer: