söndag 18 maj 2008

Varvet och födelsedagsfirande






På något märkligt vis lyckades jag slå mitt personliga rekord på Göteborgsvarvet i år igen.

45 000 var anmälda, 34 000 tog sig i mål (bara ett par hundra bröt). Årets stora löparfest Göteborgsvarvet är inget annat än ett helt enormt evenemang. Tänk Vasaloppet gånger två. Lägg till några tusen deltagare till. Då får du världens näst största halvmaraton. När jag kom i mål hade sista startgruppen precis gett sig ut på de drygt 21 kilometrarna.

Jag hade två relativt stora orosmoment innan loppet: min vänstra häl och min förkylning. Hälen (där jag har någon form av knöl som gör att jag väldigt lätt får skoskav när jag springer lite längre sträckor) var ordentligt plåstrad med Compeed och Leukoplast och höll helt perfekt till 12-13 km in i loppet. Jag var lite orolig att det bara skulle bli värre när det började kännas, men det klarade sig faktiskt ganska bra. Förkylningen verkade inte påverka mig det minsta - det enda jag kände av var hostan som fortfarande inte har släppt.

Jag höll jämnt tempo i år, jämnare än förra året, vilket nog var en stor anledning till att tiden blev bra. 1.37,50 för er som undrar. Jag vet att jag skulle kunna springa mycket fortare om jag gick in för det på ett annat sätt - med målveten träning ett helt år tror jag att jag skulle kunna gå under 1.30, men det kommer nog aldrig att hända för jag tycker inte det är tillräckligt kul att träna. Att springa lopp däremot är fruktansvärt kul.

På kvällen var vi nio pers (huvudsakligen folk som hade sprungit) som sega och trötta masade oss till en polsk restaurang och åt tills maten nästan stod oss upp i halsen. Ett par Zywiec senare släppte min huvudvärk också! :)

I dag har jag åkt tillbaka till Växjö och spenderat eftermiddagen med Tobias (som fyller år idag), hans syster, hennes man, deras två barn, Tobias föräldrar och morföräldrar, här i min lägenhet. Vi har ätit god mat och tagit en promenad till Linnéparken där vi fikade och lekte. Därifrån vidare till Strandbjörket där vi lekte ännu mer. Upptäckte en massa nya roliga saker (vad kallar man grejer man leker i på en lekplats... leksaker?) i Strandbjörket vilket var en positiv överraskning.

Dags att packa upp och sen ta en sväng till Tobias. Later.

Inga kommentarer: