lördag 10 januari 2009

Filmbonanza

Det är samma sak varje år. Oscarsgalan närmar sig och jag inser att jag, trots att jag kollat på mycket film under året som gått, har missat minst 90 % av alla filmer som är nominerade. Nu har visserligen inte årets nomineringar avslöjats ännu, men Golden Globe hålls imorgon och det var fan inte mycket jag kände igen av de nomineringarna. Detta stör jag mig alltid på och därför försöker jag se de filmer som har fått mer än en nominering. Lägg sedan till att jag vill se lite andra, ofta lite mer lättsamma, rullar, så förstår ni säkert att jag just nu ser på ungefär en film om dagen.

Så här kommer några av de filmer jag sett i slutet (med länkar till världens bästa filmsida imdb så att ni kan läsa mer):

Låt den rätte komma in
En av förra årets absolut bästa svenska filmer. Den är nominerad till typ alla klasser i Guldbaggegalan. 12-årig mobbad pojke i en förort till Stockholm 1981 blir kompis med en tjej som är underlig på något sätt. Det visar sig att hon är en vampyr. Låt inte den här filmen gå er förbi bara för att ni tänker "åh vad töntigt, en vampyrfilm...". Den här filmen är udda, långsam och kryper under skinnet på en, men jag skulle verkligen inte kalla det för en vampyrfilm.

De ofrivilliga
Den andra filmen av tre som är nominerad i massor av klasser till Guldbaggegalan. Ruben Östlunds film om hur individens val påverkar gruppen och tvärtom. Fem olika handlingar som aldrig vävs samman, det låter kanske lite trist. Men jag lovar att man sitter och nästan håller för ögonen och öronen efter ett tag, för att det är så kusligt realistiskt och välspelat.

Burn after reading
En helskön komedi med George Clooney, Brad Pitt, Tilda Swinton, John Malkovich etc. Otrohet, ännu mer otrohet, hemliga agenter, Brad Pitt som supertönt... en mycket sevärd film. Bröderna Coens senaste.

Benjamin Buttons otroliga liv
Det här kan vara filmen som ger Brad Pitt hans första Oscar. Den kan nog få flera stycken sådana. Benjamin Button föds i New Orleans samma kväll som första världskriget tar slut. Spädbarnet ser ut som en gammal gubbe. Mamman dör i barnasäng och pappan vägrar behålla det missbildade barnet. Benjamin växer upp på ett ålderdomshem där han passar in perfekt. Men när han mirakulöst överlever och börjar bli äldre, märker han att han istället hela tiden blir yngre... Brad och även Cate Blanchett (radarparet från Babel) gör fantastiska rolltolkningar och om denna film inte vinner Oscar för bästa make-up är det fullkomligt vansinnigt.

Slumdog millionaire
Engelsk-indisk film av Danny Boyle, regissören till bland andra Trainspotting. En underbar historia om en kille från slummen i Mumbai (fd Bombay) som vinner högsta priset i indiska Vem vill bli miljonär? men som blir tillfångatagen och måste bevisa att han inte har fuskat. Man får följa honom genom hans svåra liv via flashbacks och se hans jakt efter den enda stora kärleken. Filmen ligger för närvarande 42:a på imdb:s all-time-topplista. Inte illa.

Ghost town
En riktig lättviktare men en ganska trevlig sådan. En blandning mellan Livet från den ljusa sidan och Sjätte sinnet, ungefär. Greg Kinnear och Ricky Gervais (från brittiska The Office) spelar huvudrollerna i en film om en man som dör på operationsbordet i sju minuter och sedan får den irriterande egenskapen att se och prata med döda människor. Av detta blir det sedan en romantisk komedi, tro det eller ej.

Gudfadern
Jag har kämpat emot in i det längsta, men till slut insåg jag att jag som filmintresserad inte kan komma undan med att inte ha sett filmen som kanske är den största klassikern av dem alla. Visst, Marlon Brando, Al Pacino och Robert Duvall gör bra roller, men precis som väntat tyckte jag inte det var någon speciellt bra film. Har alltid haft sjukt svårt för maffiarullar.

The Lord of the Rings: The Return of the King
(Använder helst inte den svenska usla översättningen eftersom det ju inte är en saga alls.) Ja, den här och de andra två filmerna i trilogin har jag givetvis sett så många gånger att jag har tappat räkningen, men nu har Tobias och jag plöjt oss igenom alla tre filmerna i de förlängda versionerna, på storbild och med surround. Och ännu en gång är det bara att konstatera att vi förmodligen snackar de bästa filmerna någonsin. Och då är jag ändå en rabiat fanatiker när det gäller böckerna.

Vågen
Nu när det har kommit en nyversion av den här filmen tänkte jag att jag först skulle se versionen från 1981. En lärare bestämmer sig för att göra ett fascistiskt experiment i sin high school-klass och detta får konsekvenser mycket större än han någonsin skulle kunnat drömma om. Fortfarande (även om skådespelarprestationerna stundtals kanske inte är top notch) en film som jag lätt hade visat för mina elever om jag hade undervisat i gymnasiet.

Filmer jag planerar att se innan Oscarsgalan den 22 februari:
In Bruges
Doubt
Happy-Go-Lucky
Milk
Revolutionary Road
The Wrestler
Vicky Cristina Barcelona
Gran Torino

... och säkert en del till. I love movies helt enkelt.

Inga kommentarer: