onsdag 7 januari 2009

Snålhetens pris

Jag tappade en blomkruka på komponentkabeln till min Xbox 360 när jag höll på att städa inför nyårsfesten. Jag försökte få den att funka igen men det enda som hände var att jag fick de fruktade röda ringarna. Så jag började leta på nätet efter billiga komponentkablar till 360:n. Jag fastnade för en billig tredjepartskabel från 24.se som kostar 200 kr mindre än en originalkabel.

Idag fick jag kabeln. Direkt när jag plockade upp den såg jag att det var ett dumt bestlut att inte köpa originalet. Inte nog med att den inte har någon omkopplare från vanlig TV till HDTV - det är dessutom max 15-20 cm mellan röd-vit-gul och röd-blå-grön. Vilken människa har mindre än 20 cm mellan sin förstärkares ljud- och bildingångar och sin platt-TV:s komponentingång?

Så jag hade inget val - jag fick klippa sönder den hårdplastklump som tvingar kablarna att sitta ihop (vilket inte var det lättaste, och jag var ytterst nära att klippa av en av de sex småkablarna på köpet) och sedan skala det tjocka plasthöljet till själva huvudsladden, vilken givetvis var klädd med en massa små metalltrådar som gjorde det skitsvårt att komma igenom. Till slut lyckades jag dock, och allting funkade. Men jag tyckte ändå att bilden inte var riktigt lika skarp och fin som innan. För mig är det väldigt viktigt att jag får ut så bra bild som möjligt på min plasma när jag använder 360:n, och eftersom jag har modellen utan HDMI är komponent det enda rätta.

Så jag satte mig och plockade isär den söndriga originalkabeln och efter mycket om och men lyckades jag faktiskt laga den och sätta ihop den igen. Med andra ord har jag beställt den andra kabeln helt i onödan. Så är det någon som vill ha en fullt fungerande men något massakrerad komponentkabel till Xbox 360 är det bara att säga till - jag säljer den sjukt billigt! :)

< / nördinlägg > (korkade blogger som inte fattar att det är fake-html...)

Inga kommentarer: