onsdag 24 november 2010

En liten ursäkt

Förlåt för att Lorenzo börjar jama så fort man går in på min blogg. Den holländska sida som videon är inbäddad från säger tydligen till sin kod att automatiskt starta videon utan att användaren har bett om det. Men jag tror ni kan stå ut eftersom det ju bara är en av de bästa videoklippen NÅGONSIN!!! När jag gjort ytterligare något inlägg kommer han att försvinna bort från förstasidan oavsett.

Snön faller så smått, temperaturen sjunker sakta men säkert... tycka om mycket! Idag hade det varit -36,5 grader nånstans i Norrland - kallaste novembertemperaturen i Sverige på 15 år. Hoppas på rekord här till helgen när det ska krypa ner mot 10-15 minus på nätterna.

Imorgon är det adventshögtid i Skogslyckans kyrka för våra elever. Självklart är det frivilligt att gå dit eftersom det ju bara var typ 15-20 år sedan kyrkan skildes från staten. Någon skola i närheten hade till och med gått så långt att de vägrade gå till kyrkan på gudstjänster för att de ansåg att det bröt mot lagen. Det är väl kanske lite överdrivet kan jag tycka - är man kristen eller bara nyfiken måste man ju få gå. Det är därför det kallas religionsfrihet. Vi behöver ju inte bli kommunister bara för att vi råkar vara en upplyst nation. Tyvärr är det många lärare kvar på min skola som är av det gamla gardet och som mer eller mindre tvingar sina elever att gå till kyrkan och fira advent. Riktigt illa. Jag tror nog att de flesta i min klass (sexor) kommer att gå dit, speciellt eftersom vi är ansvariga för fackeltåget i år, och det är 100 % fine för mig men ingen ska kunna säga att de har varit tvungna. De som är kvar i skolan kommer få undervisning om advent, baserad på en alldeles otroligt informativ och intressant PPP som jag har gjort ikväll! :)

1 kommentar:

onlyme sa...

finns säkert de som är tvingade av sina föräldrar att inte gå. skönt att alternativet finns - så slipper de sitta ensamma o vänta i klassrummet. ;)