onsdag 24 november 2010

Finsmakare

Igår var det dags för film i skolan igen. Jag har gått mer och mer mot elevens val i ordets sanna bemärkelse för varje vecka och igår drog jag det nästan till sin spets när eleverna fick välja mellan 15-20 olika filmer. Jag hade som mål att vi skulle se en film där det hände mycket. En komedi, en äventyrsfilm... eller kanske en skräckis? Alla barnen är över 11 så jag tyckte det kunde vara OK med någon 15-årsfilm i vuxet sällskap (moi). Det blev två helmysiga filmer som fick flest röster: Poltergeist och Jurassic Park. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att visa båda i storbild så Jurassic Park fick jag visa på en platt-TV. Poltergeist var hur kul som helst att titta på tillsammans med femmor och sexor som inte hade sett den tidigare. De kurade ihop sig, skrek, skrattade och tyckte att det var en fantastisk film - vilket det ju verkligen är. Jag tror jag har sett den tio gånger nu, men igår var den extra skön. Det är Steven Spielberg när han var på höjden av sin karriär, som jag ser det. Han inte bara producerade filmen utan skrev även storyn. Musiken tycker jag också är så där magisk som den nästan bara kan vara i Hollywoods klassiska 80-talsfilmer. Sedan är det ju lite kul att det blev två Spielberg-filmer som blev framröstade. Han är ju kungen, liksom.

Inga kommentarer: