måndag 15 november 2010

Filmtema

Film har alltid varit ett av mina stora intressen, men det är nog inte egentligen förrän de senaste fem åren som det har blivit så viktigt som det är nu. Jag skulle nog nästan vilja påstå att det ligger på ungefär samma nivå som TV-spelandet. Jag köper och ser filmer som aldrig förr.

När jag var i England nyligen köpte jag bland annat hem den ursprungliga Star Wars-trilogin. Igår såg jag A New Hope för första gången på säkert tio år, vilket var riktigt intressant eftersom jag faktiskt hade glömt det mesta av handlingen. Idag har jag börjat se på The Empire Strikes Back. Det gäller när man ser de här filmerna att man inte hänger upp sig för mycket på hur roligt det, precis som Johans Glans påpekade, är att Han Solo förstår allt Chewbacca säger även om det bara är olika nyanser av klagande morranden. Då blir det för mycket komedi över det hela.

Imorgon börjar jag min andra period av filmtema på elevens val i skolan. Jag tänkte köra Disney-tema just imorgon och låta min grupp välja mellan Skönheten och odjuret, Wall-E, Törnrosa och Snövit. Känns bara rätt av någon anledning. Hoppas många väljer Snövit, faktiskt. Det är nåt riktigt speciellt med den, inte bara för att det var Disneys första animerade långfilm. Jag tänker speciellt på när Snövit först flyr ut i skogen och möts av det mörka, skrämmande och fientliga där ute. Det är riktig filmmagi.

Och så, på onsdag, är det ju dags för veckans, månadens, en av årets största filmhändelser, Harry Potter. Det blir biobesök på premiärkvällen och vi laddar med att se den sjätte filmen imorgon kväll.

Film var det, ja.

2 kommentarer:

onlyme sa...

jag tycker wall-e var en helt underbar lite film. vet inte varför den fascinerade så mycket. vad valde barnen att se?

Silence sa...

Det blev Wall-E och Törnrosa. Bra val men jag var väldigt sugen på Snövit :)