tisdag 1 februari 2011

The King's Speech

Wow, säger jag bara! Wow, Bob, wow!

Var på förhandsvisning av The King's Speech ikväll. Hade ganska höga förhoppningar med tanke på att den är nominerad till galna tolv (!) Oscars, men ändå var jag lite osäker. Men vilken fullkomligt underbar film! Från första bildrutan till sista fanns det inte ett enda ögonblick då man kände att det var tråkigt, segt, onödigt krångligt, fånigt, pretentiöst... utan det var bara ren filmmagi. Colin Firth var grymt bra som prinsen av York/kung George VI, Geoffrey Rush var också strålande som talpedagogen. Jag har snart sett sju av de filmer som är nominerade till bästa film på Oscarsgalan men det finns ingen som för mig ens kommer i närheten av The King's Speech så här långt. OK, jag är inte riktigt klar med Black Swan men den har ingen chans som jag ser det. Jag ryste flera gånger på vägen ut från bion bara vid tanken på hur underbart bra filmen var.

Så jag tror faktiskt inte jag har något annat val än att ge en klockren 10/10 till detta mästerverk. En av de bästa filmerna jag har sett. The end.

Inga kommentarer: