lördag 16 augusti 2008

Andra höstsymfonin

Det har varit sommar idag. Inte för att jag direkt märkte det inne i min lägenhet bakom neddragna persienner... men jag var faktiskt ute några gånger när jag gick till tvättstugan och tillbaka. En ganska ovanlig dag, med andra ord. De senaste dagarna har känts som trösklar till hösten och det tycker jag givetvis väldigt mycket om.

Men även idag får jag höstkänslor. När jag körde hem från jobbet ikväll (ja, en lördag) var det inte bara speciellt att jag inte såg en enda bil på hela vägen (OK, det är mindre än en kilometer, men det är ändå i stan liksom) och bara två personer som var ute och gick (två killar som såg ut att vara på väg till en fest eller nåt) - det var också beckmörkt. Och klockan var bara tjugo i tio. Första gången i år som jag verkligen reflekterade över hur mycket mörkare det har blivit sen midsommar. Mysigt, stillsamt. Bra.

Nu sitter jag hemma, TV:n är på i bakgrunden, det är alltså lördagkväll och klockan är knappt tio. Jag är hemma själv och jag tycker det är hur skönt som helst. Livet är märkligt och fantastiskt ibland.

Inga kommentarer: