torsdag 23 september 2010

The dead of the night

Jag kommer inte ihåg vad den kallas, men jag har för mig att det finns ett namn för timmen mellan 4 och 5 på morgonen. Är det vargatimmen? Äh... jag vet inte. Men jag har sedan länge insett att det är just den timmen som det verkligen är som minst normalt att vara vaken. Detta bekräftades också när jag läste en bok om sömn nyligen - det är precis då, i början av nattens sista timmar, som kroppen går ner på den svagaste sparlågan. Man ska helt enkelt inte vara vaken då.

Så imorgon, när jag ska till bokmässan och vi ska samlas vid stationen kl. 05.55, tänker jag ställa klockan på exakt 05.00 för att det ska kännas som att det är på gränsen till att nästan vara morgon. Man vill aldrig behöva ställa klockan på något som börjar med 04 (inte något lägre tal än det heller, för den delen).

Jag blev tillfrågad om jag ville åka dit (har jag redan bloggat om det?) med skolans biblioteksråd eftersom skolans bibliotekarie hade fått förhinder. Först tänkte jag bara "Självklart ska jag åka! Schyst att få åka till Göteborg gratis och gå på bokmässan!" Men jag har sedan insett att jag i normala fall på fredagar jobbar 3 timmar. Imorgon blir det över 15 timmar. Som tur är samlar jag på mig 12 extra timmar som jag kan plocka ut på nån studiedag eller nåt. Ska se om min chef går med på att jag tar det tisdag vecka 44 så jag slipper jobba mer än en dag på höstlovet. Skulle kännas skönt, även om flyget till Stockholm inte går förrän 18.00 på tisdagen.

Nu är klockan snart 21, och jag måste snart gå och lägga mig. Yay.

Inga kommentarer: