måndag 13 september 2010

Musöfärjan

Jag tycker det är så charmigt att förbindelsen mellan Hissö och Musön är igång igen. Det har den säkert varit i flera år men jag har i alla fall inte upptäckt det förrän nu. Hissö, för er som inte bor i Växjö, är en ö som går rakt ut i Helgasjön ungefär där Kronobergs slottsruin ligger. Efter 1-2 km tar ön slut och så följer ännu en ö, en betydligt mindre sådan som heter Musön. Tidigare har det där funnits någon form av förbindelse mellan dessa öar, men den har också varit sönder under långa perioder så jag har aldrig sett den in action förrän alldeles nyligen. Man går via en liten brygga ut på en flotte och sedan får man dra i ett rep och liksom fira sig över till Musön. Jag tycker föga förvånande att det är barnsligt kul. Jag känner mig lite som när det kom ett nytt lekredskap på skolans lekplats när man var liten. Runt Musön går sedan en stig på ett par kilometer och sedan får man åka "färja" (i ärlighetens namn är det väl ett lite väl drastiskt ord för denna anordning, men det låter ju fint!) tillbaka igen, vilket ju som sagt är spännande.

Imorgon jobbar jag kl 8-20 pga föräldramöte och sedan är det renovering av hallen i dagarna tre. Det känns lite småtungt att redan börja med ett nytt rum efter sovrummet men jag vet också att pappa kommer att få dra det överlägset tyngsta lasset eftersom jag ju jobbar heltid. Jag kan inte vara tacksam nog för hur mycket mina föräldrar hjälper mig med detta.

Nu jävlar måste jag sova.

Inga kommentarer: