söndag 19 september 2010

Det positiva med den här dagen

Åkte i förmiddags till Ljungby för att springa Sunnerboloppet. Jag har bara sprungit det en gång tidigare, 2007. Då var jag i bra form och hade, till skillnad från i år, tränat mer än två månader innan. I år har jag sprungit 10 km eller mer EN gång innan dagens lopp. Den senaste gången jag sprang ett 10 km-lopp var Växjöloppet 2009 då det gick jättedåligt och jag sprang på precis under 47 minuter. Det var rejält knäckande att bli omsprungen av personer som jag hade slagit med flera minuter i vanliga fall. Jag har inte sprungit någon lopp alls sedan Göteborgsvarvet 2009 som också gick ganska dåligt.

Men nog med tjafs om det förflutna. Idag gick jag ut i lagom tempo - tyckte jag - och vid varje kilometermarkering förvånades jag över hur pass fort jag sprang. Jag började undra om jag hade gått ut för hårt, men samtidigt vet jag att jag brukar vara ganska bra på att disponera min löpning, och det visade sig att jag helt enkelt hade en riktigt bra dag. 43,24 blev tiden och det är bara 35 sekunder sämre än för tre år sedan. Hade jag börjat min träning redan i våras hade jag kanske kunnat göra min bästa tid någonsin på en mil. Det känns riktigt bra!

Resten av dagen har jag spenderat framför Red Dead Redemption, tagit en promenad med Linda och ikväll har jag valvakat med Tessan. Det slutade med att jag satt och hoppades att Alliansen skulle få egen majoritet så att inte SD skulle bli vågmästare, men det visade sig tyvärr inte bli så. Så det finns inte mycket att glädjas över, förutom att Miljöpartiet (som jag var ganska nära att rösta på i år) gick framåt. Att tråkpartier som C och KD kommer in i riksdagen ännu en gång går över mitt förstånd.

Den kommande veckan blir lite annorlunda i jobbväg. På tisdag har vårt anti-mobbningsteam en temadag så då blir det inga vanliga lektioner. På torsdag är det studiedag (trååååkigt) och på fredag åker jag till bokmässan i Göteborg med skolans biblioteksråd. Det ska bli jättekul men det är lite surt att man inte får någon ersättning för att det blir en 15-timmars arbetsdag i stället för de vanliga tre timmar jag jobbar på fredagar.

Inga kommentarer: