fredag 17 september 2010

Ta ställning

Då var det snart dags att rösta för femte gången i mitt liv. Jag har försökt följa debatten och sätta mig in i vad de olika partierna och blocken har för åsikter i diverse olika frågor. Jag har genomfört valkompasser och ikväll ser jag Slutdebatten på SVT.

Jag bestämde mig för någon vecka sedan att jag kommer att rösta på Socialdemokraterna. Det är inte första gången jag gör detta men jag har även lagt min röst på Miljöpartiet en eller ett par gånger. För mig är det huvudsaken att de rödgröna får min röst, eftersom de satsar på att minska klyftorna och förstärka välfärden. Jag tycker inte det är någon katastrof om Alliansen vinner, för jag tycker att de för en relativt sett vettig politik. Ser jag själviskt på min ekonomiska situation bör jag helt klart vara glad om högerblocket fortsätter regera. Men så många som möjligt ska ha det bra - jag inkluderad - det är min fasta åsikt.

Det är bara att jämföra med Sverigedemokraterna för att inse att samtliga riksdagspartier har väldigt vettiga åsikter på många sätt. SD tycker att alla invandrare som vill stanna kvar i Sverige måste behärska det svenska språket, men vill inte lägga en krona på SFI och andra möjligheter att faktiskt lära sig svenska. SD jämställer homosexualitet med pedofili och tidelag. SD är rädda för ett mångkulturellt Sverige - jag är tvärtom rädd för ett "enkulturellt" samhälle i en era av globalisering. Så även om även jag tycker att det är viktigt att invandrare i så stor utsträckning som möjligt assimileras i det svenska samhället har jag inga problem att hålla med Fredrik Reinfeldt när han säger att om man tycker om Sverige röstar man inte på Sverigedemokraterna. Och även om jag har svårt för Mona Sahlin har jag alltså bestämt mig - S får min röst på söndag.

Inga kommentarer: