tisdag 3 maj 2011

Säg det i toner #1

Weehoo! Dags att introducera min andra följetong här på bloggen efter den ännu bara delvis färdigställda diktserien som jag lade upp för ett tag sen (och som säkert kommer att återupptas när jag orkar):

Säg det i toner!

Vad kan nu detta tänkas vara? Jo, tanken slog mig att det finns ungefär en miljon böcker med citat från kända författare, men oftast är då citaten plockade från prosa eller poesi. Så nu blir det bevingade ord från musikvärlden, och det är ingen annan än jag som enväldigt bestämmer vilka som får vara med. De enkla kriterierna som måste uppfyllas är att det ska vara små stycken av låttexter som på ett eller annat sätt har berört mig starkt (oavsett graden av banalitet) och som i de flesta fall fortfarande gör det. Citaten kommer att presenteras helt utan rangordning.

Without further ado...

Someday, we'll leave this town / It wears us down / We'll leave somehow / All its harm and all its charm / Oh someday

Låt: "Someday"
Framförs av: Ash
Årtal: 2001
Lyssna i Spotify

Motivering:
Jag har alltid varit förtjust i tanken att bara lämna sin vardag bakom sig och på något sätt påbörja ett äventyr. Därför är det inte märkligt att jag älskade Bröderna Lejonhjärta, Mio min Mio, Narnia och Momo när jag var liten. Senare blev det mer vuxen fantasy och inom musikvärlden fastnade jag för artister och grupper som flydde från den grå vardagen: Enya, Mike Oldfield, "Let's go away for awhile" (Beach Boys), Adiemus och en hel del klassisk musik. Jag skrev berättelser och dikter om att glömma bort den här världen en stund och jag gick/går rakt ut i skogen eller utforskade/utforskar nya städer för att leta efter något. "Someday" av Ash handlar kanske mest om att bo i en stad man har börjat tröttna på (något jag i och för sig i högsta grad kan relatera till) men låter också drömsk och full av hopp.

Inga kommentarer: