tisdag 24 juni 2008

The Happening


Jag var och såg M. Night Shyamalans (Sjätte sinnet, Signs, Unbreakable, The Village, Lady in the Water) nya film The Happening ikväll. Jag hade medvetet inte läst några recensioner utan ville bilda en egen uppfattning. Det är jag väldigt glad för nu i efterhand.

Lady in the Water hade en väldigt lovande trailer men var i min mening ganska fruktansvärt dålig. Egentligen har jag delvis blivit besviken av alla hans filmer sedan Sjätte sinnet men jag går ändå alltid och ser dem på bio eftersom trailrarna och handlingen verkar originella. Så även om trailern för The Happening var underbart mystisk hade jag inga större förhoppningar.

Så överraskad man kan bli. Det var en fullkomligt underbar film, en av de bästa jag sett på bio de senaste åren. Nu efteråt har jag sett att den har blivit ganska sågad av de flesta kritiker och community-användare, och det är väldigt synd. Nej, MNS gör fortfarande inga rena skräckfilmer. Nej, man får inte reda på anledningen till att alla saker händer. Karaktärerna är udda och dialogen är långsam och väldigt tydlig. Men detta gör inte filmen dålig, det gör den bara annorlunda från alla andra så kallade skräckfilmer som produceras på löpande band i Hollywood nuförtiden. Tidigare idag såg jag The Ruins, en skräckfilm som inte haft premiär i Sverige ännu och som handlar om ett gäng snygga amerikanska ungdomar (vad annars?) som upptäcker en indianruin där köttätande skrikande klängväxter dödar alla som kommer i närheten. Visst finns det massor av skrämseleffekter men klichéerna är också staplade på varandra och man kan räkna ut praktiskt taget allt som ska hända, för man har sett det SÅ många gånger förut. Säkerligen kommer den bli en kassasuccé men den förtjänar att kastas i papperskorgen av Sverker Olofsson. The Happening, däremot, förtjänar inte all dålig kritik, för jag tror huvuddelen är skriven av folk som helt enkelt inte fattar Shyamalans intentioner. Om du vill ha en massa blod, skelett, knarrande dörrar och taffliga skrämseleffekter (för att inte prata om ihålig och totalt meningslös handling), se då allt annat Hollywood-skräp istället. Du har uppskattningsvis 3 000 filmer att välja mellan. Är du ute efter en annorlunda, obehaglig, spännande, rolig och tänkvärd film, gå då och se The Happening och bilda dig en egen uppfattning.

Oj, vilket brandtal det blev. Det var inte riktigt meningen. Jag jobbar inte för nåt filmbolag... hehe. Men jag blir bara så sur när har en massa åsikter om sånt de inte förstår.

Inga kommentarer: