söndag 8 juni 2008

Språkfascisten

Det finns vissa ord/uttryck jag irriterar mig en hel del på. Detta i egenskap av språkfascist så klart.

1. "TÄNK"
Det är så fult när folk säger "Det är det tänket vi måste använda om vi ska lösa det här" och så vidare. "Tänk" är fan ett verb i imperativ och inte ett f***ing substantiv! Åh vad fult det är. Min chef säger så hela tiden. Säg "tankesätt" istället. Hur jobbigt kan det vara?

2. "X ANTAL"
Detta är det absolut största irritationsmomentet, av den enkla anledningen att det är så grammatiskt fel. Exempel: "Jag har hört dig säga det x antal gånger nu." Bokstaven X används för att beskriva ett okänt tal. X skulle till exempel kunna ersätta siffran 5. Vi sätter in 5 i meningen och vad får vi då? Jo... "Jag har hört dig säga det fem antal gånger nu." Ehh... nej! Så fult! Så antingen får man säga "Jag har hört dig säga det x gånger nu" eller "Jag har hört dig säga det ett stort antal gånger nu"... något sådant. "X antal" är fel fel fel! Smarta personer som säger det låter helt plötsligt korkade.

Sorry folks, jag blev bara tvungen att få det ur mig.

Inga kommentarer: