måndag 16 juni 2008

Regn hos mig

Märkligt... på en månad var det knappt ett moln på himlen, och nu regnar det varje dag. Inte några stora mängder, men det kommer en eller ett par eftermiddagsskurar och det är runt 15 grader varmt. Helskönt tycker jag, det får gärna fortsätta så någon vecka till så att gräset har en chans att börja bli grönt igen. Med uppehåll på midsommarafton då det ska vara sol och varmt! =)

Idag är det första riktigt sommarlovsdagen. Alla andra jobbar, jag är hemma och har lite småtråkigt. Sitter och läser slut på Dan Browns Änglar och demoner och slogs av två märkliga sammanträffanden: Jag har i flera år älskat den ryska symfoniorkestern Ensemble Opus Posths stycke Come in! men aldrig riktigt fattat symboliken i knackningarna och den växande känsla av gryning och hopp som finns där. Igår lyckades jag ta reda på att det handlar om något som Buddha sa en gång - något i stil med att alla har gudomlighet inom sig, långt inne i sin själ, och om vi bara knackar på rätt dörr kan vi hitta en väg in. Antar att detta skulle kunna liknas vid nirvana, att slippa återfödas, en väg ut från livscyklernas ekorrhjul, men samtidigt en väg in i oss själva. Och idag fick jag syn på just dessa funderingar i Änglar och demoner.

Sammanträffande nummer två var att när jag nyligen tog en liten läspaus, satte mig vid datorn och slösurfade på dn.se, såg jag en notis om att boken just nu håller på att göras till film och att Tom Hanks tydligen hade hjälpt någon kvinna som höll på att komma för sent till sitt eget bröllop för att stora delar av Rom var avspärrat för inspelningarna. Lite märkligt att man inte har någon aning om att filmen håller på att spelas in, och så i samma stund som man mer eller mindre sitter och sträckläser bokens slutdelar snubblar man över det på nätet.

Inga kommentarer: