torsdag 20 januari 2011

the facebook

Såg klart The Social Network idag och insåg än en gång hur sjukt det är att Facebook har fått sån genomslagskraft. Över 500 miljoner användare liksom - vad är det??? Snart har en tiondel av världens befolkning skaffat sig ett FB-konto vilket är beyond sjukt. Denna insikt fick mig att tänka på hur det gick till när jag själv blev medlem. Jag hade en kompis som var utbytesstudent, en italiensk tjej, som skickade ett mail med inbjudan till att gå med i Facebook och av någon anledning som jag inte riktigt förstår (jag var visserligen en liten smula förtjust i henne vid någon tidpunkt vilket kan förklara en del) joinade jag. Genom att checka hur länge vi har varit vänner kunde jag dra slutsatsen att detta tillskansade sig i mars 2007. Ingen av de personer jag umgicks med hade - vad jag vet - då skaffat Facebook och jag tänkte väl mer att det skulle innebära att man kollade in det och sedan lade det åt sidan - lite som MySpace. Men så, sakta men säkert, började folk hitta dit och resten är välkänd historia.

Vad är då det jag kommer ihåg mest av Facebook så här långt? Jag måste nog säga FarmVille. Jag var totalt beroende av det ett tag - som så många andra. Nu är det Project Legacy som gäller i stället i kategorin beroendeframkallande Facebook-spel, men det kommer helt klart att vara ett avslutat kapitel inom någon månad eller så.

Och vad har jag lärt mig? Ja, kanske mest att tänka efter en extra gång innan man postar något. När man tycker det ser fånigt ut att ha "i ett förhållande" som relationsstatus får man passa sig för vad som händer när man tar bort det. Resultatet blir en dramatisk symbol av ett krossat hjärta och "XXX XXX har gått från att vara i ett förhållande till att vara singel". Så jag har mycket svårt att se att jag någonsin kommer att ändra den statusen igen. Möjligtvis om jag har varit gift i ett år eller mer...

Aningen nervös för morgondagen - jag vill inte få reda på något som jag inte vill få reda på. Att ligga stilla ska väl rimligtvis inte blir några större problem men det känns ändå lite olustigt.

Inga kommentarer: