onsdag 9 mars 2011

Film för fan! Fyra? Fem? Fler!

Var på de luxe ikväll och såg Exit through the gift shop av Banksy. Blir nästan alltid positivt överraskad av dokumentärer och insåg ännu en gång att man ser alldeles för få såna. Var ganska överens med Linda om att det dock hade känts lite jobbigt att stanna på paneldebatt om filmen efteråt. Får jag direkta frågor inför en stor mängd vuxna människor blir jag så gott som alltid ställd och levererar som bäst någon pinsam plattityd. Men tankarna om vad som är konst och hur långt man får gå i konstens namn snurrade runt i min skalle efteråt oavsett. Är det mer OK att utan tillstånd göra en asgrym väggmålning på världens tråkigaste vägg som verkligen har varit ett hatobjekt för typ alla stans invånare under lång tid än att ta en sprayburk och bara tagga eller dra linjer på stans finaste byggnad? Vet verkligen inte vad jag tycker själv. Men det är svårt att inte hatmuttra för sig själv när man ser sådan förstörelse i exempelvis den fina tunneln vid Willys där skolbarn (har jag för mig) har målat från början. Kan man hävda att sånt klotter är konst och sen är allt OK? Oavsett vad svaret är insåg jag ikväll att Banksy nog måste ses som ett riktigt geni.

För att fortsätta på den indragna filmlinjen kan jag även meddela att jag gjort en mycket fin order från engelska amazon på filmer och serier som jag länge funderat på att köpa (med undantag för Curb som jag inte upptäckte förrän ganska nyligen):

Mulholland Drive
Mer stämningsfullt Lynch-verk hittar man inte på den här sidan Twin Peaks.

Ensam ung kvinna söker
Ah, sweet memories från när jag och min första flickvän åkte till Köpenhamn och såg den här på bio för typ 100 år sen. Plus att det är en jäkligt bra thriller.

På heder och samvete
En av Jack Nicholsons bästa roller. Detsamma gäller för Tom Cruise och Demi Moore. Kommer ihåg att jag såg den på bio med min syster i Helsingborg, måste ha varit typ 1992. Så bra!

Seinfeld, säsong 4
Nu börjar serien på allvar!

Happiness
Todd Solondz pärla om störda/förstörda amerikanska människor och familjer. En av mina favoritfilmer, alla kategorier.

Curb your enthusiasm, säsong 4
Tänkte på sikt köpa säsongerna 4-7 eftersom de är de bästa. Curb har seglat upp som min favoritsitcom någonsin bredvid Seinfeld och Alf. Eller sitcom och sitcom, men skit samma.

Short cuts
Älskar hur skickligt de olika livsödena är sammanvävda. En favorit!

Älskar att beställa film! Nu måste jag gå och lägga mig med omedelbar verkan, det är snart midnatt och jag har en lång dag framför mig imorgon. Vilket dåligt uttryck förresten, "en lång dag framför mig"... hur ofta är dagar olika långa? OK, två gånger om året.

Inga kommentarer: