fredag 25 mars 2011

Go Rebecca!



Internet är underbart. För det allra mesta. Det finns dock undantag och här är ett. En helt vanlig 13-årig tjej från USA med högsta dröm att bli popstjärna får i present av sina föräldrar att få spela in en musikvideo. Skivbolaget skickar en sång till henne, videon spelas in och läggs upp på Youtube och får flera tusen träffar. Allt är frid och fröjd och Rebecca Black får sitt lilla kändisskap.

Sedan skriver komikern Tosh.O ett inlägg på sin blogg med titeln "Songwriting isn't for everyone" och om inte världen redan fått upp ögonen för Friday (som sånger heter) spinner allt ur proportion. När jag kollade i morse hade videon nästan 46 miljoner träffar - en ökning med 13 miljoner på två dagar. Nästan samtliga kommentarer är sjukt elaka och många skriver saker som "jag hoppas du tar livet av dig, bitch" eller "skär halsen av dig, hora" och så vidare. Flashbacks tragiska användare kastade sig givetvis över henne på några sekunder: https://www.flashback.org/t1495763p5

WHAT???

Det spelar ingen roll hur banal texten är, hur halvdant Rebecca sjunger eller hur oäkta videon känns - tjejen är fucking 13 år gammal och ville bara bli känd, precis som typ 95 % av alla andra 13-åringar i världen!!! "Skär halsen av dig"??? Vad fan är dessa människors problem egentligen?

Jag var en stund väldigt frestad att göra en egen Youtube-video där jag gråtande skulle utbrista "LEAVE REBECCA ALONE!" och få flera miljoner views. Men så såg jag att det redan var gjort.



En dag som idag är jag väldigt glad att jag är mellanstadielärare. Hade långa diskussioner om detta fenomen med två olika elevgrupper idag och även om jag var sjukt partisk i ärendet fick jag nog fram det mest grundläggande - så vi pratade om grupptryck, fördomar, skitsnack, takt, att våga stå för sina åsikter och lite annat.

Lyckligtvis har det utvecklats till en solskenshistoria nu. Friday har, trots sin ganska enorma banalitet, skjutit i höjden på iTunes nedladdningslista och Rebecca Black har blivit miljonär. Hon har varit gäst hos Jay Leno och har blivit polare med Ryan Seacrest och Simon Cowell. Slutet gott...

(48,5 miljoner views nu, btw)

Inga kommentarer: