torsdag 17 mars 2011

Skäl för namnet

Har idag haft utvecklingssamtal nummer 10 och 11 av 16. Det börjar närma sig slutet nu! Jag har den här gången bland annat valt att lägga lite fokus på mina elevers förmåga till reflektion när de skriver egna texter. Vissa anstränger sig minimalt för att så fort som möjligt kunna bli klara.

Precis som om jag själv reflekterade över någonting över huvud taget när jag gick i sexan, liksom!

Det har jag visserligen reparerat tusen gånger om i vuxen ålder men jag är lite slarvig med eftertanken just när jag bloggar ibland. Så här är några av dagens reflektioner:

  • En tyst lägenhet är en tråkig lägenhet.
  • Det är ibland så gott som omöjligt att hantera musik! Kan man inte ta till sig den kan det lika gärna vara tyst.
  • En tyst lägenhet är fortfarande en tråkig lägenhet.
  • Det är hur lätt som helst att inte snusa. Ändå kommer det inte att hålla länge till om jag känner mig själv. Vilket jag ju igår konstaterade att jag gör alltför väl.
  • Om någon beter sig märkligt är det nära till hands att säga att "han/hon vet inte sitt eget bästa". Det gör han/hon säkert visst.
  • Att hyra ett garage var något av det mest onödiga och oekonomiska jag har gjort på länge. Att säga upp det är enkelt och ändå är det något som stoppar mig. Detta något är min egen försiktighet.
  • Min egen försiktighet kan vara ett stort hinder.
  • Ibland önskar jag att jag var mer försiktig.
  • Det satt en skylt i vår träslöjdssal när vi gick i mellan- och högstadiet. "Tänk efter först, fråga sedan." Det där med att först tänka efter och sedan göra är inget jag bemästrar speciellt bra.
  • Ibland känner jag mig levande när jag agerar först och tänker efter sedan. Ibland önskar jag snarare att någon dödade mig.
  • The only way is up. :)

Inga kommentarer: