måndag 21 mars 2011

Samband genom tid och rum

Vet inte varför jag inte insåg detta redan på slutet av 90-talet, men idag när jag cyklade till Willys medan solen kämpade för att färga himlen lite rosa innan kvällen slog något mig.

Albumet Moon Safari av Air är 1998:s svar på Beach Boys-albumet Pet Sounds från 1966! Och kanske mest tydligt för min del är att låten Ce matin-là är musikaliskt syskon till Let's go away for awhile. Romantiska drömmar om något som har varit eller något som kanske kommer att hända, men som ändå känns avlägset, på gränsen till ouppnåeligt.

Och, även om känslan inte är riktigt lika klockren: Det skulle förvåna mig väldigt mycket om inte The Go! Team hade lyssnat på båda de ovannämnda låtarna när de skrev Everyone's a VIP to someone år 2005.

Avgör själv:





Inga kommentarer: