onsdag 16 mars 2011

Stimulantia

Om man tar bort alkohol, om man tar bort snus, om man också tar bort andra "droger" som målar upp verkligheten som något annat än den verkligen är; vad blir kvar? En rå, obarmhärtig, grym bild av världen från ens egna ögon eller en kristallklar, ärlig och underbart ren syn på saker och ting? Jag måste säga att det är en ganska intressant fråga och en bra grund för ett experiment! Man skulle visserligen kunna gå tillbaka till en period där man inte höll på med nåt sånt alls, men då snackar vi inte-ännu-helt-vuxen och det blir väl inte en riktigt rättvis jämförelse med tanke på hur lite man visste om livet då.

Så vem var jag vid 18 års ålder? Osäker, barnslig, fundersam, inåtvänd... men ganska fylld av diffusa förhoppningar om framtiden. Och nu då? Ja, det är inte så svårt att se att jag är samma person som jag var då - för så är det väl egentligen för det flesta. Man blir inte i grund och botten en annan person bara för att man blir äldre. Men det finns givetvis en stor drös med skillnader. Livet var på många sätt både lättare och svårare när jag var yngre. Jag visste mycket mindre om mig själv, men "ignorance is bliss" säger man ju ibland. Jag vet inte.

Ovan nämnda experiment är, oavsett ovetskapen, igång för fullt as we speak. Förhoppningsvis ett av många steg mot katharsis!

Inga kommentarer: